En ny rapport viser at det går greit å bruke rundt 2,3 milliarder kroner årlig i 20 år på E39 uten at det gir press i økonomien og inflasjon. Det er forskere hos Econ Pöyry som har laget rapporten på vegne av fylkeskommunen.
- Jeg er lei av å bli møtt med samme svar hele tiden, nemlig at inflasjonen går opp hvis vi bruker så mye penger. Anleggsinvesteringene i oljeindustrien er mye større, sier Tom Tvedt.
Ikke stykkevis
Formålet med en utbygging av E39 mellom Kristiansand og Trondheim er kortere reisetid. Vestlandsfylkene foreslår en utbygging av E39 der tunnel under Boknafjorden, Eiganestunnelen og firefelts vei mellom Ålgård og Randaberg gjennomføres. Ifølge rapporten dempes pressvirkninger på økonomien ved å få en viss størrelse på prosjektene slik at de blir attraktive for utenlandske entreprenører. Det er også en fordel å ikke bygge veien stykkevis og delt, fordi det er stor grad av avhengighet mellom delprosjektene på E39.
- Konklusjonen er klar. Denne utbyggingen av E39 er ikke veldig omfattende i forhold til andre investeringer, sier samferdselssjef Gunnar Eiterjord i fylkeskommunen.
Han mener de nå har viktige argumenter for å gjøre de foreslåtte utbyggingene på E39.
Statlig fond
I rapporten er det sett på finansieringsmodeller som gjør det mulig å få en helhetlig utbygging. Et alternativ er offentlig-privat-samarbeid (OPS), der private får ansvar for planlegging, bygging og finansiering av veien, mens en annen modell er prosjektfinansiering, der nødvendig kapital til hele prosjektet gis ved oppstart (enten fra det offentlige eller fra private).
Fylkesordføreren ønsker et statlig samferdselsfond for å bygge ut E39.
-De som låner ut penger billigst og som har mest penger er staten. Det er da ulogisk å låne privat kapital til veier staten eier, sier Tvedt.
Han mener et slikt fond kan få veier like raskt bygget, som ved å bruke modell med offentlig-privat-samarbeid. Pengene mener han bør tildeles fra fondet gjennom Nasjonal Transportplan (plan for hvilke samferdselsprosjekt som skal bygges de neste ti år).
- Når kan et slikt fond komme på plass?
- Spør meg på lørdag, etter at Nasjonal Transportplan er lagt fram, svarer Tvedt.
Fylkesordføreren forventer at Rogfast blir kommentert i transportplanen. For tunnelplanene er ferdig regulert i kommunene.