Kultur

Lydløse cruise

KOMMENTAR: The Fjords og Hurtigrutens nye skip med batteridrift er både superlekre og mye mer miljøvennlige. Selskapene viser vei for framtidens cruiseturisme i Norge.

Bilde 1 av 5

Fjord kommer av det gamle, norrøne ordet for ferd, fjorðr. For det er dette det har handlet om i tusenvis av år i den vestlige delen av landet vårt. Sognefjorden var en gang den ultimate hovedveien inn til Norges midte – vår lengste fjord strekker seg jo nesten helt inn i Jotunheimen. I dag er den på nytt blitt en motorvei – for digre cruiseskip som ofte fyller de trange fjordarmene med tykk, svart smog.

Men nå kommer endelig de gode alternativene. Tenk deg en nesten fullstendig lydløs seilas gjennom de episke, norske fjordene. Det er allerede mulig, med den nye og batteridrevne fjordcruisebåten «Vision of The Fjords», som har gjort rundturen i verdensarvområdet Nærøyfjorden til den magiske – og smogfrie – opplevelsen den burde være. Designen på verdens første hybridskip i karbon er dessuten original, inspirert av en fjellvei som snor seg i sikksakk opp fjellsiden i Årdal. Skipet, som er bygd av de norske Brødrene Aa, ble dessuten kåret til «Årets skip» på verdens største skipsfartsmesse i Hamburg i september.

Sommeren 2018 og 2019 kommer dessuten Hurtigrutens nye, superlekre hybrid-passasjerskip, verdens første ekspedisjonsskip som seiler helelektrisk på hybridteknologi – i alle fall i inntil en halvtime av gangen. Selskapet har også satt av plass til enda større batterier, når de i framtida vil komme på markedet. Da vil de kanskje kunne seile utslippsfritt i opptil sju timer. Sammen med ny maskinteknologi og spesialdesignede, drivstoffvennlige skrog, vil hybriddriften redusere skipenes CO2-utslipp med 20 prosent. Hurtigruten har også samarbeidet med Bellona for å gjøre skipene mest mulig miljøvennlige på flere andre fronter. Skipene skal hovedsakelig gå i polare strøk, men også i norske fjorder.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Med de nye skipene har Hurtigruten lagt seg på en miljølinje som er mye strengere enn det som kreves i områdene de seiler. I tillegg har man kastet ut det danskebåtaktige interiøret i mange av de gamle skipene og lastet dem med en langt mer stilren og lys nordisk design med elementer hentet inn fra den norske naturen. Det norske synes også godt på menykartet. Under norgesseilasene får passasjerene lokalmat fra en lang rekke råvareleverandører oppover kysten. I tillegg tilbys en rekke ekskursjoner hos lokale, norske reiselivsbedrifter, som byr på genuine og spennende opplevelser. De nye skipene bygges også på norske verft. For øvrig er det en glede at også mange av bilferjene som krysser fjordene er blitt hel- eller delvis elektriske, i tillegg til at hybridene ofte baserer seg på lokalprodusert biodrivstoff istedenfor fossilt. Til og med noen av danskebåtene er blitt langt mer miljøvennlige. Fjord Lines to nye cruiseferjer til Hirtshals drives med flytende naturgass, noe som reduserer utslipp av enkelte farlige klimagasser med opptil 92 prosent.

Les også: Cruise – den nye charterferien

Så det går an! Hurtigruten har styrket sin helt unike merkevare på en måte som også fremmer Norges egen merkevare – som stedet for ren og uberørt natur. Når slaget om cruiseturismen nå koker i norske fjorder, bør slike elementer belønnes, og miljøsinkene straffes. De nye skipene viser at det er mulig å kutte utslippene i norske fjorder betraktelig. Derfor er det på tide at regjeringen stiller strengere krav til cruisenæringen. Det er altfor mange utenlandske gratispassasjerer som får nyte norske, spektakulære landskap uten å måtte betale kostnadene for slitasje og miljøskader på den vakre naturen de er kommet for å se. Elektrisitet er den nye cruiseolja!

Mer fra Dagsavisen