Interraileventyret

Klar for en variert og miljøvennlig oppdagelsesreise i Europa? Med interrailbillett kan du utforske opptil 31 land.

Det hele startet i 1972, da den Internasjonale Jernbaneunionen (UIC) lanserte konseptet som lot ungdom reise rundt i Europa med en og samme togbillett. I Norge ble salgstoppen nådd i 1991, da mer enn 25.000 dro på Interrail.

På skinner

Siden har antallet interrailere sunket, men de siste årene har billettsalget krøpet jevnt oppover igjen, både i Norge og andre land. Også antall land som deltar i ordningen har økt. Etter at Litauen kom med i fjor, er togene i 31 land åpne for interrailere.

Ekspertene anbefaler en blanding av planlegging og spontanitet.

Reiseguru og togentusiast Helge Baardseth var blant de første som kjøpte billett i 1972. Han legger fremdeles ut på eventyr minst en gang i året.

– Fremdeles er det få ting som gir meg mer reisefeber enn en nyslått interrailbillett, sier han.

På veien oppfordrer Baardseth til å se nærmere på europakartet, og ikke bare besøke storbyene. Mellom overbelastede destinasjoner som Barcelona, Amsterdam, Paris og Roma ligger det utallige perler som bare venter på å oppdages.

– Den store fordelen med interrail er å kunne oppdage steder som ikke halve befolkningen allerede har sett, synes Baardseth.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Fleksibelt

For Vagabond-redaktøren representerer Interrail en annen tid, da turen ble til underveis. Noe planlegging er viktig, sier han, men sørg også for å gi reisen din rom for tilfeldigheter.

– Jeg setter typisk noen knappenåler på to-tre steder jeg har lyst til å oppleve og tar resten litt tilfeldig, sier han.

– Det er en helt spesiell følelse å stå under en togtavle på en stasjon, uten å vite helt hvor man vil ende opp neste dag.

Sigrid Elsrud, grunnlegger av togbloggen.no, håper at flere vil prøve seg på Interrail i årene framover, og ikke bare for langvarige eventyr.

– Billetten kan i dag dekke nesten hva som helst av reiser i Europa, fra den minste på tre reisedager til tre måneder med fri bruk. Interrail er med andre ord ikke bare forbeholdt «den store dannelsesreisen», sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

Petit Train Jaune (det lille gule toget) i Pyreneene byr på en av de vakreste turene på kontinentet, også vinterstid. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Petit Train Jaune (det lille gule toget) i Pyreneene byr på en av de vakreste turene på kontinentet, også vinterstid. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Les også: Høy standard på lavt budsjett

Gjør research

I høysesongen, forteller Elsrud, er det blitt avgjørende å vite hvor mye pågang og ekstrakostnader det er på togene du ønsker å ta. Dette gjelder spesielt i landene «alle» vil til.

– I land som Tyskland, Belgia, Østerrike, Sveits og Storbritannia er det lett å reise rundt med en interrailbillett. Litt vanskeligere er det i Italia og Spania, og verst i Frankrike. I disse tre populære ferielandene er det godt tilbud av høyhastighetstog med god komfort, men nettopp derfor også ofte relativt dyre plassreservasjoner, sier hun. (NTB tema)

 

Sju gode interrailtips

Kjøp riktig billett

Drømmer du om en kjapp helgetur eller flere måneder langs skinnegangen? Det er nå flere varianter av interrailbilletter å velge mellom enn noensinne. Du kan enten begrense turen til ett land (One Country Pass) eller gå for en internasjonal billett (Global Pass) som åpner opp for togreise i 31 europeiske land (minus ditt eget hjemland). Deretter må du velge om du skal ha ubegrenset reisetid (fra 3 dager til 3 måneder) eller et visst antall reisedager innen en gitt periode. Hva som passer best for deg, avhenger av reiseønsker, sesong og budsjett.

Pakk lett

Halve gleden med Interrail er muligheten til å reise fritt og impulsivt. Da hjelper det å kunne slenge sekken på skulderen om lysten melder seg, heller enn å lempe fire kofferter av eller på toget. Som en tommelfingerregel, kutt femti prosent av normal bagasjevekt. Sats heller på å vaske klær jevnlig underveis. Suvenirer kan sendes hjem med post.

Unngå de mest populære togene

På enkelte hurtigtog (spesielt i Frankrike) er det nødvendig å reservere seteplass i forkant, særlig i høysesong. Da kan booking-gebyrene gjøre kraftige innhogg i budsjettet. Et godt alternativ er å unngå disse togene fullstendig og heller satse på mer saktegående lokaltog. Du bruker kanskje lengre tid til neste storby, men får også mulighet til å se langt mer av landene du reiser i underveis.

Book neste seteplass ved ankomst

Om plassreservasjon kreves, og du vet hvor du skal, bestill sete for neste reise idet du ankommer stasjonen. Du lengter kanskje etter hotelldusjen, men den ekstra halvtimen brukt på billettkontoret er et langt bedre alternativ enn å få beskjed på avreisedagen om at toget ditt er fullt. Dette er spesielt viktig om du reiser i populære interrail-land som Spania og Frankrike. Land med få eller ingen krav til plassreservasjon inkluderer Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike, Storbritannia og Irland.

Ta nattog

Fra 2019 har nattog blitt gunstigere enn tidligere for interrailere med såkalt fleksibillett. Nå regner man bare én reisedag per tur, selv om toget går gjennom natten og ankommer morgenen etter. Velger du couchette – en sovekupé delt av seks passasjerer (tre i høyden) – slipper du ofte unna med en hundrelapp eller to i tilleggsgebyr. Nattog må alltid bookes i forveien, helst i god tid.

Utnytt ekstrafordelene

En interrailbillett gir ikke bare tilgang på togreise, men også en rekke fordeler utenom skinnegangen. Se opp for rabattordninger på hotell, kollektivtransport i storbyer, ferger, attraksjoner og museer – for å nevne noe. I tillegg: Om toget ditt ikke dekkes hundre prosent av interrailbilletten, er sjansen uansett stor for at du kan få betydelige rabatter. Se oversikten over fordeler for hvert enkelt land på www.interrail.eu

Reis utenom høysesong

Tidlig på våren og om høsten er passasjertrafikken roligere, overnattingene billigere og temperaturene langt mer håndterbare. Men før du bestiller billett, sørg for å lese deg opp på fellesferier i landene du reiser til. I Italia, for eksempel, blir togene overbelastede i august, når halve landet tar seg fri. Husk også at noen tog, som nattekspressen fra Stockholm til Berlin, ikke går utenom høysesong.