Trikkeligaen

Ble spurt om å forelese på høyskolen i Molde etter PR-stunt: – Fått mange sinte e-poster

Sjeldent har det vært mer blest rundt Skeid, og daglig leder Daniel Holmeide Strand sier at klubben bruker mye tid på å få folk på kamp og dyrke kampopplevelsene til de som kommer på Nordre Åsen.

Tirsdag var det utsolgt på Nordre Åsen, som hadde rekordmange 1400 tilskuere inne til oppgjøret mot Brann. Det ga selvsagt rekordomsetning både i antall solgte billetter og i kiosken der det ble solgt 200 burgere og 180 pølser, og selv om det ble null poeng på banen var kampen likevel verdifull for Skeid som klubb.

– Det er klart at en kampopplevelse som det vi hadde på tirsdag mot Brann betyr kjempemye for Skeid som klubb. Jeg er veldig fornøyd med alle som var involvert i gjennomføringen av kampen, og det jeg har sett av tilbakemeldinger i sosiale medier ser det ut til at folk synes det var kjempegøy å være på Nordre Åsen og at vi klarte å skape en ramme som folk vil være en del av, sier daglig leder Daniel Holmeide Strand til Dagsavisen.

Jobber med å skape kampopplevelser

Han sier at Skeid over flere år har jobbet med å identifisere hva en Skeid-kamp skal være, og at det har blitt lagt ned et grundig stykke arbeid i vinter for å skape en best mulig opplevelse for dem som kommer på Nordre Åsen på kampdag.

– Du kan ikke skremme eller mase folk til å komme på kamp. For å få flere enn den harde kjernen til å komme, må du skape en ramme folk har lyst til å være en del av. Vi henvender oss til dem som ønsker å være med på det vi holder på med, og har kommet fram til vår kampopplevelse som har et familiepreg med grilling, god stemning og at de som vil ta seg en øl kan få en kjørepils, sier Skeid-lederen.

Holmeide Strand erkjenner at det også hjelper å få besøk av det han kaller for den mest attraktive motstanderen i norsk fotball.

– Vi hadde ikke greit å lage en så god ramme rundt kampen mot Brann uten bortefansen. De er en viktig brikke i det å skape den opplevelsen som gjør at folk ønsker å komme tilbake, og siden vi har så mange lag fra Østlandet håper jeg vi vil få hjelp fra dem også denne sesongen og at de som var her mot Brann ønsker å komme igjen mot Mjøndalen om to og en halv uke, sier han.

Skeids daglige leder Daniel Holmeide Strand skryter av Brann-fansen og den rammen de var med på å skape i kampen mot Skeid tirsdag.

Holdt forelesning om eget PR-stunt

I påsken gjennomførte Skeid også et særdeles vellykket PR-stunt, der de satte opp prisene til Lyn-supporterne som skal møte Skeid 2 på Nordre Åsen tirsdag til 1200 kroner. Det medførte ramaskrik over det ganske land, og oppslag i alle store medier, i tillegg til innslag i NRK og TV2.

– Jeg synes Brann-supporteren Krister Hoås beskrev det veldig godt på Twitter, da han omtalte det som et humorens kinderegg. Humor vil alltid være delt. Noe treffer noen, og andre ikke, men å kalle det et dårlig PR-stunt går jeg ikke med på. Når har en andrelagskamp i 3. divisjon noen gang vært det fotball-Norge har snakket om i flere dager, sier Holmeide Strand undrende.

Saken fortsetter under tweeten

Han er selv forsiktig med å si at det var et lærebok-stunt i å skape blest, men såpass bra var det at han onsdag holdt en forelesning for studentene på sport management-linjen på Høgskolen i Molde om stuntet.

– Jeg har fått mange sinte eposter og tilbakmeldinger på sosiale medier etter det stuntet. Det er mange som ikke forstår humoren, og som har reagert kraftig. De kommer ikke på Skeid-kamp uansett, så deres reaksjon og sinne mot Skeid gjør oss ingen ting. De har likevel snakket om Skeid, slik at noen andre kanskje har fått med seg blesten og kommer på kamp, sier han og fortsetter:

– Skal vi fylle tribunene i norsk fotball må vi ha profiler både på og utenfor banen. Det må være litt blest rundt klubbene, og det må koke litt når det kommer til humørfyllt banter. Det er viktig å skape vennskapelig rivalisering, og at klubbene selv er med på det, forteller Holmeide Strand.

Håper på 1000 tilskuere i 3. divisjon

På bakgrunn av PR-stuntet sier Skeid-lederen at det nå ligger an til å komme rundt 1000 tilskuere på kampen mellom Skeid 2 og Lyn i 3. divisjon førstkommende tirsdag.

– Lyn-fansen har tatt kontakt og sagt at de skal fylle hele bortefeltet, og vi gjør lignende mobilisering for å få våre fans til å stille mannsterkt vi også. Tenk deg om vi klarer å samle tusen tilskuere til en kamp i 3. divisjon i Oslo. Da er det ingen som kan si at Oslo er en by full av innflyttere som ikke er interessert i fotball. Det er klart at Oslo er en fotballby, selv om de som bor her ikke er samlet rundt én klubb som vi ser i andre byer, sier Skeids daglige leder.

Faktisk mener Holmeide Strand at interessen for lokalfotball i Oslo, og da spesielt 1. divisjon, 2. divisjon og 3. divisjon, knapt har vært større. Han mener at det er gull at Oslo nå har tre lag på det nest øverste nivået, og håper NFF ser det store publikumspotensialet som ligger i å ha en ren Oslo-avdeling som det er i årets 3. divisjon.

– Jeg har snakket med dem som var i Skeid da vi var i Eliteserien forrige gang tilbake i 1999, og de mener det er mer blest rundt Skeid nå enn det var den gang. Jeg tror det kommer som en motsats til den åpenlyse korrupsjonen i toppfotballen som har ført oss til blant annet VM i Qatar og det ytterst kommersielle produktet på øverste nivå, sier Skeid-lederen som også skryter av at de drives godt i flere andre klubber i hovedstaden.

– Jeg må si at jeg synes spesielt KFUM Oslo-trener Jørgen Isnes gjør en veldig god jobb med å snakke opp Oslofotballen. Lokalfotballen betyr mer nå, og det er mer lov å være Oslopatriot enn det har vært på lenge. Noen er herfra, og andre har flyttet hit fordi de ønsker å bo i Oslo. Det er lov å vise kjærlighet til Oslo og den bydelen du bor i. Skeid er en nabolagsklubb i en storby, og Oslofotballen lever i beste velgående.

Vil ha 1000 tilskuere på hver kamp

I likhet med Isnes, og trenerkollega Johan Gjønnes Nilsen i Grorud, peker også Skeids daglige leder på kommunen når han blir utfordret på hva som skal til for at Oslofotballen skal ta det neste steget.

– De kortene vi har fått utdelt er at vi har den dårligste kommunen til å tilrettelegge for toppidrett, vi har mange innflyttere og ingen motor av en klubb som kan løfte interessen. Da er vår oppgave å finne ut hvordan vi kan løse det, og både i Skeid og i de andre klubben er det tatt grep for å få flere som bor i Oslo på kamp. Det gjør vi med glede, men den viktigste ingrediensen er å få hjelp av kommunen. Hvis vi skal klare å løfte fotballinteressen og skape bedre rammer, må kommunen være med på det løftet, sier han og peker som alle andre på det evigvarende problemet med at det kun er Intility av klubbanleggene i byen som har eget flomlysanlegg.

Selv om han lar seg provosere grønn av kommunens holdning til toppidretten, ser han svært positivt på fremtiden for Oslofotballen og jobber videre mot et veldig konkret mål for Skeid.

– Vi har som mål i Skeid at vi skal ha 1000 tilskuere på hver kamp vi spiller. Det er et ambisøst mål, og det er ikke alltid at vi kommer til å klare det. Men det er et mål vi strekker oss etter, og gjennom det å bygge en identitet, skape gode kampopplevelser og bygge profiler tror vi at det er oppnåelig, avslutter Holmeide Strand.

Skeid-keeper Lars Kvarekvål var langt nede etter tapet mot Brann, men var likevel helten til flere av den yngre garde.

Mer fra Dagsavisen