Nyheter

Flere kjører bil i helgene

Koronapandemien påvirket samfunnet på godt og vondt. Vi skjønte blant annet at det var fullt mulig å jobbe, selv uten å dra på jobben. Men vi kjører like mye bil som før, og enda mer i helgene.

12. februar 2022 ble alle kontrolltiltak opphevet og vi kunne endelig leve som normalt igjen. Pandemien påvirket samfunnet, noe det også gjorde i Fjellinjens bomstasjoner, som hadde en nedgang på mellom åtte og ni prosent i 2020.

Mer kjøring i helgene

I 2022 ble det totalt registrert 391,1millioner passeringer i Fjellinjens 83 bomstasjoner i Stor-Oslo. Det gjør Fjellinjen til Norges største bompengeselskap, målt i omsetning og i antall passeringer, og de sopte inn hele 4,015 milliarder kroner fra bilistene. Noe som er en økning på 339,6 millioner kroner i forhold til 2021.

I dag er nivået i bompasseringer omtrent på samme nivå som det var før pandemien. Men det som overrasker Fjellinjen, er at antall passeringer i helgene på lørdag og søndager har økt med omtrent 10 prosent.

Trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.

– Før pandemien hadde vi rundt 800.000 passeringer per lørdag og søndag. I dag er dette tallet nær 900.000 passeringer. En økning på nesten 10 prosent, sier analytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen til Dagsavisen.

– Vi har ikke noe klare fakta på hvorfor det blir slik. Det er bare kvalifisert gjetning, sier han.

Dropper buss og trikk

Ser man på ukedagene så er trafikken tilbake der den var før pandemien. Men ikke i helgene. Da bruker folk bilen mer enn før.

– Det vi tror, er at folk bruker mer bil til forskjellige helgeaktiviteter nå enn før pandemien. Hvorfor vet vi ikke, kanskje det ikke passer å reise kollektiv til de aktivitetene man gjør i helgene, sier Arnesen.

Det vi tror, er at folk bruker mer bil til forskjellige helgeaktiviteter nå enn før pandemien.

—  Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker Fjellinjen

– Generelt i helgene ser vi en marginalt høyere økning på lørdager enn på søndager. Det er vanskelig å trekke noen konklusjoner ut av dette, men en hypotese er at folk bruker oftere bil til helgehandling enn de gjorde før, sier han.

Under pandemien var hjemmekontor mer en regel enn ett unntak. Noe som gjorde at vi kjørte mindre bil, og ga færre passeringer i bomringen.

– Nå ser vi ikke lenger noen effekt av hjemmekontor, siden trafikken er tilbake til det normale, sier han.

Elbiler, og nå også stadig flere elvarebiler og tunge nullutslippsbiler gjør utslag i inntektene til Fjellinjen.

– Nå er det ikke vår oppgave å mene noe om hvordan inntektene skal brukes. Det er det opp til politikerne å bestemme. Vår oppgave er å fakturere de som passerer, sier analytikeren.

– Men stadig flere nullutslipps-kjøretøy gjennom bommene, fører til mindre penger inn. siden de betaler mindre for å passere. Men samtidig går utslippene ned, og det er jo målet til politikerne, sier Strøm Arnesen.

---

Fakta om Oslopakke 3

  • Oslo og Viken oppnådde fredag enighet om Oslopakke 3, som tar sikte på å realisere Fornebubanen og gi en kraftig vekst i bompengesatsene.
  • Oslopakke 3 er betegnelsen for samferdselspakken som omfatter Oslo og Viken.
  • Staten, Oslo kommune og Viken fylkeskommune har reforhandlet pakken siden januar.
  • Forhandlingene har gått flere uker på overtid, mye grunnet en 4,5 milliarder kroners kostnadssprekk for Fornebubanen.
  • Pakken avklarer finansieringsfordelingen mellom bompenger, statlige og lokale midler.
  • Fredag ble Oslo og Viken enige om flere hovedtrekk for pakken.
  • Avtalen tar utgangspunktet i en realisering av Fornebubanen.
  • Bompengetakstene i Oslo vil i gjennomsnitt øke med 40 prosent, ifølge Aftenposten og Avisa Oslo. Økningen fordeles på to omganger, høsten 2022 og januar 2024.
  • Pakken finansierer både nye samferdselsprosjekter og drift og vedlikehold. Enigheten fant ikke plass til ny T-banestasjon på Majorstuen.
  • Før pakken er i mål, må den godkjennes av de folkevalgte i Oslo bystyre og Viken fylkesting.

Kilde: NTB

---

Mer fra Dagsavisen