– Oslo kommune har i praksis kraftig subsidiert elbilistene.
Det skriver Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, i en e-post til Dagsavisen.
I dag har nemlig prisene for elbil-lading gått kraftig i været. Over natta har prisene nesten blitt tredoblet, for vanlig «treg» lading på gatestolpene rundt omkring i hovedstaden. Bystyret vedtok takstøkningen onsdag, og den ble iverksatt fortere enn svint. Nå lover byråden at prisene skal ned igjen.
– I høst har strømprisene skutt i været, mens ladeprisen har stått stille. Kommunen får ikke en krone i strømstøtte fra staten. Derfor har bystyreflertallet bestemt at ladeprisene skal øke. Jeg skjønner at det kom brått på noen, men ladeprisene skal ned igjen så fort som mulig, når strømprisen går ned, skriver hun.
Tirsdag skrev Dagsavisen om de nye ladeprisene. I et intervju med Finansavisen onsdag gikk Elbilforeningen så langt at de gikk bort fra å anbefale elbil.
Ikke noe kommunen skal tjene penger på
– Med disse ladeprisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading å kjøpe elbil, sa Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Finansavisen. Hun karakteriserer kommunens prismodell for lading som «idiotisk».
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/INTY6TZ76NFJTJCKVBSH4JWEWI.jpg)
– I noen tilfeller blir det mer enn dobbelt så dyrt å lade elbilen på kommunens ladere som å fylle forurensende drivstoff, sier hun til avisen.
Nå svarer Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, på kritikken:
– Jeg synes det er dumt at Elbilforeninga advarer folk mot å kjøpe elbil. De kan umulig ha fått med seg at ladeprisene skal ned igjen så fort som mulig, når strømprisen går ned, skriver hun i en e-post til Dagsavisen.
– Dette er ikke noe kommunen skal tjene penger på. De fleste vil også lade langt billigere enn Elbilforeningens regnestykker viser, mener byråden.
Hun hevder det fortsatt er svært gunstig å bruke elbil i Oslo.
– Mener dere at det ikke lenger er behov for å legge til rette for at folk kjøper elbil framfor bensinbil?
– Jo. Det skal alltid lønne seg å velge elbil heller fossilbil i Oslo. Det kutter klimautslipp og luftforurensing. Derfor gir vi også ladestøtte for borettslag og sameier og Oslos næringsliv. Derfor betaler elbilister halv pris gjennom bomringen. Derfor jobber vi opp mot regjeringa for å gjøre store deler av Oslo til en sone kun for utslippsfrie biler. Og derfor skal vi innen utgangen av neste år bygge 350 nye ladepunkter.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/M27P66JUQDXRMBL2XMNVQ3DMPU.jpg)
Rekordmange elbiler
November måned ble også tidenes rekordmåned for elbilsalg i Norge. Da sto biler med elektrisk drivkraft for 81,6 prosent av det totale bilsalget, skriver NTB.
Ifølge SSB utgjorde elbiler 71 prosent av alle nybilkjøp i fjor. For første gang har elbiler gått forbi fossilbiler også i gruppa med lavest inntekter.
Blant nye biler kjøpt av husholdninger i de 10 prosent med høyest inntekt er 73 prosent elbiler. For husholdninger i de 10 prosent med lavest inntekt er 65 prosent elbiler, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå.
Andelen nye elbiler blant dem med lavest inntekt har økt med 26 prosentpoeng fra 2018.
[ En slask i bystyret: Budsjettflørten ]
Her er de nye ladeprisene i Oslo
Normallading | ||
---|---|---|
Tid | Gammel pris | Ny pris |
Dag (9-20) | 28 | 49 |
Natt (20-9) | 13 | 35 |
Semi-hurtig lading | ||
---|---|---|
Tid | Gammel pris | Ny pris |
Dag (9-20) | 23 | 62 |
Natt (20-9) | 13 | 35 |
[ Høyre lover mangedobling av elbil-ladere med privat hjelp: – Går uforståelig treigt ]