Nyheter

Jenny Skavlan: – Jeg forstår at jeg har stor innflytelse

Jenny Skavlan slipper nå sin tredje, og hittil største kolleksjon i svanemerket merinoull. Men skulle vi ikke slutte å kjøpe nye klær? Vi spurte hun som nylig ble kåret til Mote-Norges mektigste.

I  tillegg ble Skavlan nylig kåret til Mote-Norges mektigste person av nettmagasinet Melk og honning, der hun troner over Varner-brødrene, Ørnulf Høyer og et solid knippe redaktører og gründere.


Hvordan opplever du å bli kalt maktkvinne?
– Jeg forstår at jeg har stor innflytelse. Men ordet makt gir meg litt udemokratiske assosiasjoner. At det er en person som befaler hva andre skal gjøre. Jeg er mer glad i å inspirere og lære bort ting. Vil at alt jeg deler skal ha en funksjon og være nyttig. Være Mote-Norges mest engasjerende, kanskje? Men jeg ser jo at det ligger makt i det, at jeg befinner meg på et sted som gjør at folk lytter, sier Skavlan.

– Jeg tror jeg har et grunnleggende behov for å være til nytte. Det har jeg alltid hatt. Jeg elsker å invitere deg med, ikke bare si: gjør det sånn, ferdig snakka. Jeg vil heller si: her har du en app som gjør det lettere for deg!

Les også: Elise By Olsen (20) skal åpne et motebibliotek i Oslo

Alt snudd opp-ned

Koronakrisen har rammet motebransjen sterkt, og framskyndet en helt nødvendig nytenking omkring forbruk og produksjon. Men, hvordan er det egentlig å jobbe med mote i en tid da det eneste fornuftige tipset er å ikke kjøpe noen verdens ting?

– For den siden av motebransjen som jeg jobber på, så har koronaen framskyndet tanken  om at vi ikke skal bruke masse penger på pynteklær man bruker bare én gang. For vi pynter oss ikke så mye nå, vi er hjemme, vi vil ha på oss noe behagelig. Dette er behov vi har hatt en stund, men vi fikk det i enda større grad enn før da samfunnet ble avlyst. Livssituasjonen vår har rett og slett motivert oss til å tenke bærekraft, en endring som kommer innenfra selvom den ikke er miljømotivert i utgangspunktet.


– Om vi skal tenke litt positivt om noe negativt – kan vi si at koronakrisen også har vært bra for miljøet?
– Det vil jeg definitivt si. Vi ble tvunget til å være miljøvennlige, og det tror jeg gir en mestringsfølelse, selv om den var ufrivillig. Så nå gjelder det å prøve å bevare den stoltheten og ikke ødelegge det når ting går tilbake til normalen. Det blir som når du først gjennomfører en tøff yogatime, så får du kanskje mer lyst på grønn te etterpå, ikke vin. Man føler seg som en person som har tatt et valg, selv om man ikke nødvendigvis har tatt det selv, det er en god følelse vi alltid  vil hige etter.


– Men hva med trend-tanken, synes du den er oppskrytt?
– Å hoppe av trendkarusellen føles beroligene. Når du eier færre klær og bruker dem mye har du det bedre. Personlig nyter jeg når jeg kan ta på meg et plagg som jeg har brukt masse, og vite at yes, det var et godt kjøp.

Les også: To lange menn tenker nytt: – Vi ser optimistisk på framtida

Sybølge

Skuespilleren, modellen og syentusiasten Skavlan har etter hver blitt hele Mote-Norges gode samvittighet. Tobarnsmoren er selve dronningen av redesign, kreativ leder for bruktsalgs-appen Tise. Og på TV-skjermen har hun opptrådt både som dommer i Symesterskapet og tidligere i år, også i NRK-serien «Avkledd».

Under nedstenging av Norge  startet hun syfellesskapet Fæbrik sammen med Ingrid Vik Lysne (29), Ingrid Bergtun (29) og Mari Nordén (31) - i følge dem selv et «the gathering» for syentusiaster.

– Nå som jeg har vært med og startet syfelleskapet Fæbrik så har jeg skjønt at det er mange som har lyst til å lære seg å sy, og da kan de kjøpe mønstre, laste dem ned og lage klærne, sier Jenny Skavlan. Stoffer og materialer finner hun Finn.no og Tise,no. Gardiner, sengetøy, laken, pledd – alt kan brukes.

###

Den stripete toppen er alltid med i Jenny Skavlans garderobe. Foto: Renate Torseth

God rollemodell

Den nye kolleksjonen hun har designet for Pierre Robert består av et stort utvalg baseklær, inkludert nyheter som blant annet skjørt, lang kimono og hals, og fargene oliven, rosa, kamelfarget og grått.

– Før måtte jeg alltid skifte klær når jeg kom fra jobb og ville slenge meg på sofaen. Nå trenger jeg ikke det lenger fordi disse klære er like komfortable å ha på som skikkelig deilige koseklær, sier hun.


– Jenny er en god rollemodell på alt fra gjenbruk og kjøpepress til kroppspress, og vi er stolte av å ha henne med på laget, sier kvalitet- og bærekraftsansvarlig i Pierre Robert, Margrethe Vikanes, og forteller at hele kolleksjonen, med unntak av sokkene, nå er svanemerket.
– Det har vært et omfattende, men viktig arbeid, sier Margrethe Vikanes.

Les også: Norsk-marokkansk designer på prestisjetoppen

Tilgjengelighet er viktig

Kolleksjonen selges i dagligvare. Kanskje er det slutt på den tiden da motefolket hånlo av de som kjøpte joggesko på bensinstasjonen.


– Er tidsånden at fashion ikke skal være elitistisk?
– Jeg tenker at når du får svanemerket ull i dagligvarebutikken din til en overkommelig pris for folk flest blir det ikke så vanskelig å velge noe som er bra.  Om vi skal få til endringer i forbruket må vi ikke gjøre det å kle seg miljøvennlig til en nisjeting for eliten. Klærne må være tilgjengelige, da vil flere også lære seg litt om svanemerket og kanskje endre standarden på egne kjøp, sier Jenny Skavlan.


– Men aller helst skal vi ikke kjøpe noe som helst?
– Skulle jeg vært helt hardbarka på miljøtanken så skulle jeg sagt at folk ikke burde kjøpe noe som helst og at alle burde sy sine egne klær selv av gjenbruksmaterialer så du ikke leder til utslipp overhodet. Selv bruker jeg masse tid på å redesigne og sy om brukte ting, og har holdt på med det hele livet. Men jeg forstår jo at sånn kan ikke alle holde på i den tiden vi lever i, så det å ha et bedre alternativ tilgjengelig også for de klærne vi sliter ut er viktig.

-

Mer fra Dagsavisen