Nyheter

To lange menn tenker nytt: – Vi ser optimistisk på framtida

To lange menn tenker nytt: mens motebransjen over hele verden blør gjør de to norske kompisene Kristoffer Liabø og Martin Steffensen suksess med magiske moteformel: klær for ekstra høye menn.

Motegründerne Kristoffer Liabø og Martin Steffensen har funnet et såkalt hull i markedet: klær til ekstra høye menn. Og mens resten av motebransjen sliter for å overleve kronoakrisen, merker ikke nordmennene mye til nedgangen.

– Her går alt som vanlig, svarer Kristoffer Liabø på telefon fra hjemmekontoret i Oslo.

– Alt styres digitalt, med salg fra nett direkte til forbruker. Da de første korona-tiltakene kom merket vi emn kjempe-dropp, og ting stoppet opp. Men etter ett par uker var alt tilbake til det normale, og folk handler på nett.

Les også: Klesdesigner Kjell Nordström syr munnbind

I høyden

– Det hele startet egentlig med at vi begge var to drittlei av å ikke finne T-skjorter som passet, sier Kristoffer Liabu. De to barndomskompisene er begge 192 centimeter høye, med gjennomsnitts kroppsbygging – en utfordring når det gjelder klær som sitter bra. En vakker vårdag i 2012 da de to var ute for å shoppe tok tålmodigheten slutt.

– Jeg husker vi stod på Sole Service og prøvde T-skjorter for n’dte gang uten å finne noe. Vi prøvde fra flere forskjellige merker og hele tiden det samme: Valget var alltid enten størrelse medium, som passet fint bortsett fra at de ble altfor korte, og størrelse large som passet i lengden men så ut som et telt, sier Kristoffer Liabø.

– Folk flest er jo ikke bygget i størrelsene small, medium eller large, og det være håpløst å finne noe som passer og sitter bra, spesielt om du er over gjennomsnittet høy. Størrelser som small-tall og large-tall er ikke-eksisterende blandt standardstørrelsene.

Les også: Mener korona bør tvinge fram en ny tankegang i motebransjen

Tok grep

Den dagen bestemte de seg for å ta saken i egne hender. For, hvor vanskelig kunne det egentlig være å produsere en T-skjorte som passet høye folk?  Kristoffer er grafisk designer og Marcus jobber med markedsføring. Med null erfaring fra motebransjen satset de alle sparepengene, 30 000 kroner hver, og startet Mediumtall, et sideprosjekt som de driver i tillegg til sine faste jobber.

– Vi satt oss ned, googlet fabrikker, leide bil og resiste rundt i Europa for å sjekke ut forskjellige steder. Ville finne noen som også var enkle for oss å kommunisere med ettersom passformen på plaggene er veldig viktig, sier Kristoffer Liabu.

###

Brå læringskurve for T-skjortegründerne fra Oslo. Foto: Privat

Portugal

Valget falt på en fabrikk i Portugal som hadde rykte på seg for å levere de beste T-skjortene i verden, samtidig som de hadde bra arbeidsforhold for arbeiderne.

To år senere var den første T-skjorta klar: «First Tee», med lager i boden til Martin. En total miss. Etter 3 år og med alle sparepengene brukt opp måtte de innse at det bare var å kassere 400 plagg, skrape sammen sine siste slanter og begynne på nytt. Denne gangen gikk det veien, og overskuddet ble brukt til å investere i nye kolleksjoner. I dag har de utvidet sortementet til pikétrøyer, gensere, skjorter, bukser og jakker, treningsklær og en splitter ny fleece er på trappene.

Martin og Kristoffer på fabrikkbesøk i Portugal. Foto: Privat

Lokal produksjon

Motebransjen står overfor store utfordringer når det gjelder miljø og bærekraft. Det er en erkjennelse at hele bransjen, alt fra hvordan vi tenker forbruk, og hvor og hvordan klær produseres må endres totalt i veldig nær framtid, noe koronakrisen har tydliggjorde ytteligere.

Var dere ikke betenkte på å gå inn i en så utfordrende bransje?

– Absolutt, og vi har hele tiden vært bevisste på at vi ønsker å produsere så bærekraftig som vi kan. Med tiden eventuelt produsere mer lokalt og dermed kutte transporten betraktelig. For tiden snuser vi på muligheten til å samarbeide med en liten fabrikk på Økern, om vi får til det hadde det jo vært kjempekult, sier Kristoffer Liabu.

Et annet grep er crowdfunding som de vil ta i bruk for utvikling av framtidige plagg.

– Da slipper vi å propdusere mer enn vi selger, og brenne inne med stor lagerbeholdning, noe som er bra for både oss og miljøet, sier Kristoffer Liabø.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen