Nyheter

Norsk-marokkansk designer på prestisjetoppen

Norsk-marokkanske Anwar Bouroug fra Oslo tilhører en eksklusive gjeng: Sammen med industriledere, forskere, artister og sportsstjerner er han regnet som en av Afrikas mest innflytelsesrike mennesker under 30 år.

Han var invitert til å vise kolleksjonen sin i Paris og opplevde at han stod foran et mulig internasjonalt gjennombrudd. Så rammet koronaen. Under nedstengingen av landet tenkte han at nå var det over.

Over hele verden klappet motebedriftene sammen i tur og orden. Anwar Bougroug (29) tenkte: Nå er det slutt.

Så dumpet det et brev ned i posten: Forbes hadde satt han på listen over Afrikas mest innflytelsesrike mennesker under 30 år.

– Jeg lå faktisk i sengen da jeg åpnet brevet. Det ga meg håp. Og inspirasjon! sier Anwar Bougroug oppglødd.

Han er fortsatt litt satt ut av at designfilosofien hans som går ut på å designe klær som inspirerer til kjønnsflyt og likestilling, skaper så stor begeistring.

– At en så stor og seriøs aktør som Forbes forstår mine kjerneverdier? Wow, det ga meg en enorm boost og pågangsmot til å fortsette å jobbe, sier Anwar Bougroug til Dagsavisen.

###

Marokkansk bohem og skandinavisk minimalisme er typiske kjennetegn for Anwar Bougrougs design.

Historieforteller

Anwar Bougroug er oppvokst i Oslo, men sommerferiene ble tilbragt med familien i Marokko, der de sydde kjoler og kaftaner til hele familien. Det var faren som rådet han til å bli designer, men det var spesielt etter at han så John Gallianos couturevisning for Dior i 2004, og ble blåst av banen av et visuelt fyrverkeri av en kolleksjon – tydelig inspirert av antikkens Egypt – at han fikk blod på tann.

Måten den britiske moteskaperen fortalte historie gjennom klær ble en åpenbaring.

– Jeg ble mektig inspirert og skjønte at jeg kunne fortelle både min og andres historier og også skape men helt egen drømmeverden, et eget univers gjennom design, sier Anwar Bougroug.

Les også: To lange menn tenker nytt: – Vi ser optimistisk på framtida

Imponerer

29-åringen har allerede klart å oppasrbeide seg en imponerende CV:

Utdannet ved moteskolen Esmod i Oslo, har han jobbet som assistent for Leila Hafzi, vært ansatt som herredesigner og designkonsulent hos Hennes og Mauritz i Stockholm, og som designer for den spanske kleskjeden Bershka.

Les også: Fra permitteringsvarsel til superoppdrag: Sisters in Business syr smittevernutstyr

I tillegg har han bygget opp sin egen merkevare: Bougroug.  Hans kombinasjon av det bohemske Marokko og skandinavisk minimalisme er som skreddersydd for en verden som blir stadig mer flerkulturell, og merkevaren hans har vakt stor oppmerksomhet blandt motejournalister over hele verden.

I 2018 skrev amerikanske i-D: «I en tid der likestilling og mangfold hylles, kan verden fortsatt være utfordrende for marginaliserte grupper.  Økt islamofobi, fremmedfrykt og nasjonalisme skaper splid. I dette landskapet søker Anwar Bougroug å skape klær som forener og bygger kultruelle broer».

###

Gender fluidity er et begrep som gjør seg mer og mer gjeldende i moten. Foto: Beste Zeybel

Kjønnspolitisk trend

Forbes fikk for alvor øynene opp for Bougroug på grunn av hans designfilosofi:

Å støtte kvinner mot seksualisert mote og komme en usunn machokultur til livs gjennom å skape klær som er kjønnsnøytrale og oppmuntrer til å dyrke en flytende kjønnsidentitet.

Les også: Mener korona bør tvinge fram en ny tankegang i motebransjen

– Generasjon Z er langt mindre tradisjonelle når vi snakker om kjønn enn noen tidligere generasjon. Og det tror jeg er bra, det gir folk rom til å være den de selv ønsker å være. Og det er nettopp denne muligheten jeg søker å gi med mine kolleksjoner – skape en virkelighet der kvinner og menn er helt likestilte og der man ikke lenger defineres gjennom tradisjonelle tanker om hva som er feminint eller maskulint, sier Anwar Bougroug.

###

Anwar Bouroug satser på skreddersydd mote som kombinerer det praktiske med det glamourøse og er kjønnsnøytral. Foto: Beste Zeybel

Mentorprogram

Etter henvendselsen fra Forbes bestemte han seg for å starte Bougroug youth mentorship – en mentorordning for unge designere.

Det er et mentor-program for motestudenter og ny-eksaminerte i mote, tekstil eller skinn i hele verden.

Les også: Motebilder i krisetid

– Jeg ble veldig inspirert til å gjøre noe for andre mennesker, det er jo derfor jeg valgte å bli designer også. Ikke for å bli berømt, liksom. Det er ikke min greie i det hele tatt. Så vi har allerede begynt programmet, og etter pandemien har det vært ekstremt viktig for oss å forandre vår businessmodell fra å være mest lønnsomhets-drevet til en mer sosial modell.

Han forteller at responsen har vært enorm.

– Først trodde jeg at jeg skulle få en sånn rundt 5-6 henvendelser. Og så bare haglet det inn, fra både unge designere og godt etablerte, alt fra folk i 17-18-årsalderen til folk på både 20 -30 og 40 år. Det var faktisk litt overveldende. Hva kunne jeg lære dem, liksom? ler han og innrømmer at han først ble litt svett men har fått summet seg.

–  Vi lever i en tid da budsjetter og stillinger skaleres ned, og samarbeid er blitt et nøkkelord i motebransjen. Alle må belage seg på å tenke nytt og bærekraftig når det gjelder forbruk, økonomi og produksjon. Så jeg tenker at vi helt sikkert kan dele erfaringer og også lære av hverandre.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen