Nyheter

Folk strømmer til butikkene i Oslo

Etter opptrappingen av smitteverntiltak i Oslo, har butikkene begynt å merke pågangen av kunder som hamstrer.

Saken er oppdatert

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har oppfordret folk til å sikre seg at de har det de trenger for tre dager framover i hjemmene sine.

De har imidlertid understreket at folk ikke trenger å endre handlevanene sine.

Torsdag har Dagsavisen fått flere tips om at korona-handlingen begynner å synes i butikkhyller i Oslo.

På formiddagen kom også meldingen fra NTB om at Legemiddelverket innfører rasjonering på Paracet.

Les også: Slasken: «Folkens, nå er det krise. Så her er sju prinsipper for livet under og etter krisa»

– Løp rundt

En av dem som opplevde korona-handlingen torsdag på nært hold, er tidligere Dagsavisen-ansatt Thomas Elvsaas. Han var på Kiwi på Briskeby rundt klokka 16.

– Det var kaos. Jeg tror ikke jeg har sett lengre køer. Det må være en god konkurrent til de verste køene før jul og påske, sier Elvsaas, og legger til at køen gikk gjennom hele butikken. 

###

Mange tok torsdag turen til samme matbutikk i Oslo som Thomas Elvsaas. Foto: Thomas Elvsaas. 

Flere benyttet seg av muligheten til å fortsatt handle mens de sto i kø, og tok med seg varer fra hyllene etter hvert som køen gikk framover, forteller Elvsaas. Selv skulle han bare handle noen småting, men mye av det fikk han ikke tak i.

– Det var så fascinerende å være der, så jeg ble stående i køen likevel, sier han, og anslår at han sto i kø i en halvtime. 

– Det var ganske effektivt, med folk i alle kassene. De ansatte løp rundt og fylte opp hyllene, fortsetter Elvsaas.

Han forteller at folk sto rolig i køen, men at flere hadde utarbeidet et system for handlingen.

– Flere hadde en som holdt vognen og sto i køen, mens en annen løp rundt og plukket varer, sier Elvsaas. 

Les også: Hotellnæring i krise: – Katastrofen er et faktum. Vi er nede med brukket rygg

Felles beskjed

Torsdag kom en felles melding fra Coop, NorgesGruppen, REMA 1000, Virke dagligvare og NHO service og handel, der de ber folk la være å hamstre:

«Dagligvarekjedene har nok varer både i butikk og på lager. Vi har fortsatt god tilgang på varer fra leverandører. Det er ikke noe som tilsier varemangel i Norge. I tillegg har vi stort fokus på å opprettholde rutiner og vareflyt som vanlig. Vi har tett dialog med myndighetene, og baserer oss på fakta og råd fra folkehelseinstituttet.

Hamstring er unødvendig, og kan skape utfordringer. Om alle handler som normalt, er det nok varer til alle», skriver de.

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, sier til Dagsavisen at de merker økt etterspørsel i butikkene sine.

– Vi har nok varer så fremt folk handler det de trenger.

Hva gjør dere hvis folk begynner å hamstre?

– Da må vi vurdere tiltak. Men vi anmoder folk til å handle som normalt. Det er viktig at de handler det de trenger, og ikke mer. Det er en del av den solidariteten vi nå trenger å vise, sier Søyland.

Norgesgruppen merker også høy pågang i nettbutikken sin, opplyser Søyland.

– Til de som bestiller ber vi om tålmodighet, sier hun.

Mer fra Dagsavisen