Nyheter

Eksklusiv shopping i sentrum

SE VIDEO: Før var Bogstadveien stedet for shopping. Nå er det sentrum som gjelder.

Se video over

I Oslo har Bogstadveien vært stedet for den litt mer avanserte shoppingen i det høyere prissjiktet. Men siden 2009 har Egertorget og gatene rundt sakte tatt over.

Egertorget er stedet for de dyre merkevarene. I de tilstøtende gatene ligger de på rekke og rad; Gucci, Louis Vuitton og Hermés. Den neste gaten ut er Kirkegata som nå utfordrer de andre.

Hovedgate

De siste årene har Karl Johans gate sett ut som de fleste andre hovedgater rundt om i verden, med kjedebutikker som H & M, men ytterst få enkeltstående forretninger med litt annet utvalg.

I London ligger for eksempel mange av de mest spennende butikkene ved hovedgatene, men sjelden på. Dermed får du mange enkeltstående forretninger i sentrum med eksklusive merker og varer, men sjelden i voldsomt volum. Resultatet er at de innimellom er tomme for de mest populære tingene og skaper etterspørsel og køer.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Satser

Promenaden management har satset tungt i Øvre- og Nedre Slottsgate, samt i Prinsens gate.

– Det er mange spennende konsepter som kanskje ikke har råd eller behov for store lokaler på Karl Johans gate. De etablerer seg ofte i sidegatene. Mye av det vi har gjort og den generelle opprustningen i området, har en positiv effekt, sier direktør Mari Hektoen i Promenaden Management.

Hun rangerer Oslo som en god by for shopping.

– De siste tre årene har Oslo hatt en kjempeopptur i forhold til shopping og er blitt en shoppingdestinasjon. Det merker vi spesielt på interessen fra turister, sier Hektoen.

Les også: Stakk i strid

Les også: Calvin Klein ut mot Trumps Amerika

Liten

Stress i Kirkegata er en slik liten butikk du må vite hvor ligger for å finne den med sitt anonyme skilt.

– Vi synes det skjer mye spennende i Kirkegata nå, sier eier Erik Schjetne.

Stress har to butikker i Oslo med såkalt streetwear. De fører merker som Adidas, Nike og Carhartt og Stress har fått en posisjon i Norge.

Avansert

Med den nye butikken i Kirkegata er det den avanserte shopperen som skal nås. For å oppnå dette har Stress som eneste i Norge og en av ytterst få i Europa, fått klesmerket A Bathing Ape i sine hyller. Det japanske merket er kjent for sine camotrykk og stive priser. I Japan strekker køene seg flere kvartal når de mest ettertraktede varene kommer i butikken. Samtidig selges enkelte av produktene for flere ganger kjøpesummen på eBay.

– Vi hadde kø under åpningen, forklarer Schjetne.

Stress hadde spart opp flere av de mest ettertraktede varene til åpningen. Der fikk du Adidas NMD i originalutgaven for eksempel. Men ikke minst; de slapp også Kanye Wests nye sko.

– Den ble utsolgt med en gang, legger Schjetne til.

Mer fra Dagsavisen