Nyheter

Forbrukereombudet setter krav til skolefoto

Bilder i posten som ikke er bestilt, rådyre bildepakker, minstepris for å få digital tilgang, kjøpsoppfordringer rettet direkte mot barn... Nå skal nok være nok.

Terje Eide, faren til Elias Eide (9) på Kampen skole i Rogaland, reagerer på praksis rundt skolefotografering. Foreldre får tilsendt det han mener er en overpriset bildepakke av barnet uten aktivt å be om det. FOTO: Roy Storvik
Publisert Sist oppdatert

Forbrukerombudet har i flere år fått klager på firmaene som tar bilder av skole- og barnehagebarn. Bakgrunnen er blant annet praksisen med å sende en bildepakke av barnet uten at foreldrene har bedt om det. 9. oktober fortalte Dagsavisen RA om Terje Eide som gikk ut mot selskapet Fovea, fordi det leverer det han mener er sterkt overprisede skolefotografipakker. Eide har en ni år gammel sønn på Kampen skole i Rogaland.

LES: Raser mot overprisede skolebilder

Prisen for Foveas gruppebilde og individuelle bilder er 1.239 kroner for en totalpakke som tilbys. Eide peker på at man må være svært våken for å skjønne hvordan man skal nedskalere til en mindre pakke. For å få en digital fil, må man handle for over 599 kroner.

Flere klager

Flere foreldre har klagd barnehage- og skolefotofirmaene inn til Forbrukerombudet.

Derfor har Forbrukerombudet nå sendt brev til 50 næringsdrivende som driver med fotografering av barnehagebarn og skoleelever landet rundt. Orienteringen skal gjøre det lettere å drive lovlig og hindre at det oppstår tvister.

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet viser til at foreldre særlig har reagert på at de får bildepakker de ikke har bestilt og at de ikke får nok informasjon om produktet før bestilling.

– Vi har sett at skolefotofirmaer henvender seg direkte til barna for å ta imot bestillinger av bildene, noe som er et klart brudd på forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn, sier Skjelbostad.

KOMMENTAR: Knips! Så er 1240 kroner borte. (Irene Halvorsen)

Fovea: – Aktiv bestilling

Fovea framholder overfor Dagsavisen at de ikke lenger sender ut bilder uten av det er gjort en aktiv bestilling i henhold til Angrerettloven.

– I bestillingsløsningen til Fovea må man aktiv gjøre en bestilling etter at man har sett bildene, og fått opplysninger om produktenes vesentlige egenskaper, sier daglig leder Per Halvorsen i Fovea.

Følg Dagsavisen påFacebook ogTwitter!

Slik skal man unngå tvister

1. Forbrukeren må få se bildene før de bestilles.

2. Forbrukeren må på en tydelig måte bli informert om betalingsplikt ved bestilling.

3. Informasjon om pakkens innhold og totale pris skal komme klart fram før bestillingen.

4. Det er ikke lov å sende bildepakke med krav om betaling uten at det er avtalt.

5. Forbrukeren skal ikke villedes til å tro at han er forpliktet til å betale for noe som er ment som et uforpliktende tilbud.

6. Det er ikke lov å legge ved faktura eller lignende som oppfordrer til betaling når pakken ikke er bestilt. Purringer på slike fakturaer vil kunne anses som aggressiv handelspraksis.

7. Det er ikke lov å oppfordre mindreårige til kjøpe bilder eller forplikte seg eller sine foreldre ved å sette seg på en liste.

8. Foreldrene skal ha godkjent alle bilder som blir tatt av sitt mindreårige barn på forhånd.

Powered by Labrador CMS