Tor Erik Edvardsen (t.h) fikk heder og ære for bysykkeltur nummer to millioner, og ble feiret av byråd Lan Marie Nguyen Berg og daglig leder i Oslo Bysykkel, Axel E. Bentsen.

Bysyklene ruller jorda rundt

Vi bysykler som aldri før, og denne sesongen har bysyklene rullet over to millioner turer. Noe som tilsvarer 63 turer rundt jorden.

 

Oslo ligger helt i verdenstoppen når det gjelder bysykler, og hver av Oslos bysykler tas ut av stativene i snitt 10 ganger hver dag.

– Hittil denne sesongen har syklene rullet cirka 2.520.000 kilometer, eller 63 ganger rundt jorden. Litt mer jordnært så tilsvarer det 4.667 turer Oslo-Trondheim, sier Johan Christian Høgåsen-Hallesby i Oslo Bysykkel til Dagsavisen.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

Fordoblet

I fjor landet bysyklene på 994.425 turer. Dette tallet har over doblet seg denne sesongen og i går ble tur nummer to millioner feiret.

Og ennå er ikke sesongen over, selv om det blir færre turer for hver grad temperaturen synker på termometeret.

I går ble mannen bak tur nummer to millioner hedret.

– Jeg trodde det var fleip da de ringte og fortalte meg at jeg var den som tok tur nummer to millioner. Jeg trodde det var P4 som ringte og tullet. Jeg pleier aldri å vinne noe, sier Tor Erik Edvardsen (68).

Turen som ga ham kake og premie ble tatt 27. oktober, rundt halv seks på ettermiddagen. Sykkelen ble tatt ut ved Sukkerbiten og satt tilbake i stativet i Torggata.

– Jeg skulle vel på Clas Ohlson, ler pensjonisten, som i år har hatt rundt 80 turer med bysykkelen.

– Fordelen med bysykkel er at det alltid er en tilgjengelig. Jeg trenger aldri vær redd for at den blir stjålet, eller utgifter om noe går i stykker, sier 68-åringen, som også gjerne cruiser rundt på sin 1200 kubikk BMW motorsykkel.

– Det er den samme typen som politiet bruker, legger han til.

Ivrig syklist

Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), er selv ivrig syklist. Både med egen sykkel og bysykkel.

– Det er selvfølgelig gledelig å se hvordan Oslos bysykkelordning er blant verdens mest populære, og vi tror dette har mye å gjøre med at Oslo har en smart bruk av teknologi og brukervennlighet, som bidrar til en umiddelbar og god effekt, sier Lan Marie Nguyen Berg.

I går var hun med og feiret tur nummer to millioner.

– Det aller viktigste er fleksibiliteten bysykkelen gir, hvor man enkelt kan skifte mellom ulike transportformer, sier Lan Marie Nguyen Berg til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Spart CO2

Å sykle framfor å bruke bil har mange fordeler. En er den helsemessige gevinsten.

En annen er miljøgevinsten.

– Sett opp mot bilkjøring, spares samfunnet for hele 247 tonn med CO2-utslipp, sier Johan Christian Høgåsen-Hallesby.

I snitt varer hver tur i ni minutter, og den mest populære turen går fra Saga kino til Aker Brygge.

– Vi har regnet grovt på det, og de som bruker bysykler sparer i snitt kalorier verdt åtte halvlitere med øl, smiler daglig leder i Oslo Bysykkel, Axel E. Bentsen.

Neste år blir det enda flere stativer og enda flere sykler.

– Vi ser også for oss korttidsabonnent, sier han til Dagsavisen.