Verken Heikki Eidsvoll Holmås eller Marianne Borgen kan akseptere veiplanene som vil innebære at den helsefarlige oslolufta blir enda verre. FOTO: ARNE OVE BERGO

SVs veiultimatum til Ap

SV vil ikke inngå noen forpliktende samarbeidsavtale med Ap etter kommunevalget i Oslo, hvis ikke Ap sier seg enig i at den planlagte E18-utbyggingen må skrinlegges.

Det opplyser SV-toppene Marianne Borgen og Heikki Eidsvoll Holmås til Dagsavisen.

– SV vil kun støtte et byråd som sikrer Oslos innbyggere ren luft. I dag dreper oslolufta, og forurenset luft er et kjempeproblem, ikke bare noe byen sliter med åtte-ti dager i året, slik mange tror, sier Borgen.

– Det viktigste tiltaket for å bekjempe den dårlige luftkvaliteten, er å få stanset den planlagte E18-utbyggingen, for den vil føre til langt flere biler inn til Oslo, og med det også til mer forurensning, sier Holmås.

– En forutsetning

– Er det å stoppe E18-utbyggingen viktigere enn et maktskifte i Oslo etter valget i høst?

– Vårt første mål er å få et nytt politisk styre i Oslo. Det er vi garantister for, sier Borgen.

– Ja, SV går til valg for å få kastet Høyre-styret, understreker også Holmås.

– Men for at vi skal kunne inngå en forpliktende samarbeidsavtale med Ap, er det en forutsetning at Ap som oss vil gå inn for å skrinlegge den planlagte E18-utbyggingen, tilføyer Borgen.

Siden februar har Dagsavisen i over et dusin saker omtalt planene om ny E18 gjennom Asker og Bærum, den såkalte Vestkorridoren. Det startet med Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken, som advarte mot at utbyggingen vil torpedere Oslos mål om store utslippskutt og en luft innbyggerne ikke blir syk av. Siden har alt fra Norges Lastebileier-Forbund til Arbeiderpartiets Raymond Johansen, uttalt seg om saken i Dagsavisen.

Les også: – Bygg bare bussvei på E18

Intern splid

Sistnevnte uttalte til Dagsavisen 25. februar at «det er naturlig å tenke seg en eller annen form for slanking av planene».

Les saken her: Frykter ny E18

Men andre i Ap har så langt stått beinhardt på at utbyggingen skal og må gjennomføres som planlagt.

Les hele saken her: Tror ikke på E18-advarsler

– Ja, Arbeiderpartiet er for å bygge ny E18 i Vestkorridoren, forsikret Sverre Myrli, medlem av Stortingets transportkomité 19. februar.

Nå kan SVs ultimatum føre til at Ap ikke lenger kan fortsette å leve med uenigheten innad i partiet. Nå kan Ap bli presset til å si klart ifra om hva partiet egentlig vil. Allerede 3. mars, uttalte Høyres Linda Hofstad Helleland, som leder transportkomiteen, at Jonas Gahr Støre som partileder, parlamentarisk leder og Oslo-representant, har et ansvar i så måte.

Høyre har for øvrig vært blant dem som har ivret mest for E18- utbyggingen. Også Venstre, med Oslos samferdsels- og miljøbyråd Guri Melby, mener utbyggingen er nødvendig.

– Melby mener mye bra, men når det gjelder E18 slik planene nå er, er vi uenige, sier Borgen.

Hennes forslag skal behandles i representantskapet i Oslo SV 12. mai, når valgkampplanen skal vedtas.

Les også: Til valg på stans av E18-utvidelse

Les også: Vil Støre bremse?

– Ett felt for fossilbiler

– Vil dere i SV la E18 i Vestkorridoren forbli slik den er i dag?

– Vi er et parti som ønsker å komme videre. Alt skal ikke fortsette å være slik det er nå. Noen forandringer på E18 må til, svarer Borgen.

Blant annet mener hun det må gjøres endringer i Sandvika, slik at det blir mer levelig for dem som bor nær E18 der.

Mer umiddelbart ønsker SV etablering av et eget kollektivfelt og et eget miljøfelt på eksisterende E18. Det vil innebære at det bare vil gjenstå ett felt til «matpakkekjørerne» i sine fossilbiler.

Parallelt med dette ønsker partiet å styrke busskapasiteten.

– Ruter har sagt til meg at flere busser skaffer de fort, sier Borgen.

– Dermed får vi fraktet flere mennesker dit de skal, enn i dag, selv om det blir færre biler på veien, sier Holmås.

– Det sentrale er at personbilkapasiteten ikke øker, sier Borgen.

Les også: Høyretopper forsvarer ny E18

Les også: E18 er allerede et millionsluk

Dyr planlegging

28. februar skrev Dagsavisen at planleggingen av nye E18 allerede har kostet 80 millioner kroner. I år og neste år skal det brukes ytterligere 90 millioner.

– Det er tullete å fortsette å bruke penger på dette, hvis Ap som oss er imot planene slik de foreligger, mener Holmås.

En reforhandling av Oslopakke 3 skal etter planen gjennomføres i 2016, men verken Borgen eller Holmås ser noen grunn til at man skal vente til da.

– Inntil Statens vegvesen får beskjed om noe annet, vil de fortsette å planlegge for flere biler inn til Oslo. Og det er ikke det vi trenger. Vi trenger frisk luft, understreker Holmås.

Les også:

Nei til lokalvei

Til kamp mot E18-planen

Ny E18 kan bli bom-mareritt

Har ikke lyst til å blakke seg på ny E18

- Trenger kollektivt 
mer enn motorvei