Nyheter
Xsara Picasso est mort..?- Vive la C4 Picasso!
Forgjengeren var med å skape en helt ny bilklasse. Nå er oppfølgeren, en totalt ny bil, på vei til det norske markedet.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Vi snakker om seneste tilskudd på Citroens C4- familie. Med tilnavnet Picasso ikke bare brakte den kunstneriske ambisjoner med seg i bilmarkedet, men den betydde starten på en ny tidsalder: De mellomstore MPV’ene. Bilene med kjøreegenskaper tilnærmet personbiler og med et hav av plass blant de fleksible seteløsningene.
Hvordan skiller så den nye skapningen med det velkjente navnet seg fra forgjengeren? På mange måter kan du si at det er bare navnet igjen.
Exit Xsara
Dette henger selvsagt sammen med at den nye er skapt på en helt annen plattform, og at forgjengeren var en del av Xsara- familien. Den delen av Citroens historie er...historie, nå er det C4- familien som skal herje på salgslistene gjennom det ganske Europa.
Det har den for så vidt gjort, forgjengeren. Og selv om det naturlig nok rusler flest av dem på mellom- Europeisk veier, møter du en god del Picasso her på berget.
Forutsetningene for at nykommeren skal ta for seg et riktig godt jafs i salgsstatistikken er så absolutt til stede. Citroen har sin sterkt komfortorienterte følgeskare, her får de en bil som innfrir dem på alle måter. Om Citroen her i landet kan øke sine markedsandeler med nye C4 Picasso gjenstår og se, men vi blir overrasket om ikke så skjer.
Diesel, selvsagt
Da snakker vi i første rekke som dieselbil. I sin palett har Citroen noen av Europas beste dieselmotorer, utviklet i samarbeid med Peugeot under PSA- paraplyen. Dette samarbeidet later til å kunne bestå, selv om enkelte funksjoner nå skilles ut på designsiden. I dette, motorutviklingen, viser PSA seg fra sin aller beste side. Og takk for det. De færreste bilkjøpere er opptatt av hvem som har satt sammen motoren, bare den funk’er. Om bord i Citroen C4 Picasso gjør de det, alle sammen.
Fra lansering nå i november vil C4 Picasso være å få med fire motorer, to bensin på 125 og 143 hester, og to dieselmotorer på 110 henholdsvis 138. Vi har kjørt den største dieselmotoren på syd-franske veier og er meget imponert over den, på samme måte som vi er når den sitter i et av de andre PSA- produktene. Motoren er fleksibel og sterk nok, selv med en del opplasting.
Nydelig motor, men...
Nå vil selvsagt den motoriseringen representere toppen av prislista når det gjelder C4 Picasso, men dem utstyret den norske importøren har tenk å lansere, har den ingenting å skamme seg over. 138 hesters diesel med seks trinns elektronisk styrt manuell girkasse starter på kroner 388.000,- eksklusive lokale leveringsomkostninger.
Ja, det var det girkassen heter: Seks trinns manuell, men med elektronisk styring. Det vil si at bilen er uten clutch, og med skift- hendler bak det spesielle rattet.
Her er et av bilens desidert største ankepunkt. Denne girkassen krever i det minste en god del tilvenning. Vi har prøvde tilsvarende løsning i flere utgaver, og med ulik motorisering, men har problemer med å få den til å skifte så mykt vi ønsker oss under akselerasjon.
Resultatet blir en smule ”rykkete” framferd. Ikke på noen måte til å få ”whiplash” av, men nok til at det virker irriterende både på fører og passasjerer.
Velkjent fenomen
Men dette er ikke noe nytt. Til tross for at Citroen har utviklet en helt ny girkasse for Picasso, er dette samme reaksjoner vi har opplevd i både C4 og C5 tidligere.
Vi har hørt reaksjoner fra Citroen- passasjerer som synes at sjåføren ”oppførte seg litt rart når han giret”. Vi er villige til å vedde på at den aktuelle bilen (som var en relativt ny Citroen) er utstyrt med den aktuelle girkassa.
Hva skiller seg så ut bak denne motoriseringen/girkassa? Jo, en meget romslig syv seters familiebil med komfort i ypperste klasse. Picasso kan blant annet skilte med den desidert bredeste skulderplassen i bredden blant noen MPV av denne størrelsen. Dessuten er bilen både smart innredet med seteløsninger som er lette å regulere og å modifisere.
Nå er ingen av setene/seteradene til å fjerne helt, men med den smarte løsningen (blant andre!) Citroen her viser, er det ikke nødvendig.
Glimrende plass
Begge de to bakerste seteradene, med plass til fem personer, kan stues helt bort, ved hjelp av enkle operasjoner. På så sett kan du i løpet av få sekunder forvandler C4 Picasso fra en syvseter til en veritabel varebil med over 1,9 kubikkmeter lastemuligheter bak forstolene.
Hva så med kjøreegenskapene? Jo, vi gjør Jon Einar Kolberg i TV2/Nettavisen sine ord til våre:
- Citroen C4 Picasso er ingen sportsbil.
Nei, ingen Citroen bygget for vei og gater har vel noen sinne vært i de sfærer. Picasso veier for mye og er for myk i avfjæringen til det. Selv med den alternative luftfjæringen bak er den riktignok noe stivere enn de øvrige modellen, men du kaster ikke en slik bil rundt på Rudskogen. Dessuten er den elektroniske servoen litt for lite presis til slike avanserte manøvrer. En smule provokasjon på særdeles svingete småveier ved de kjente grottene i Bruniquel nord for Toulouse ga sterke signaler om at bilen oppfører seg beste på god, rett og ikke alt for vanskelig underlag. Vi er spente på hvordan den vil oppføre seg på norske, slitte veier.
For en komfort!
Men: Komforten har den i overflod. Ja, til de grader at vi nesten ikke er i stand til å tenke på noen konkurrent i så måte. Det måtte i så fall være fra Citroens eget hus. Både C5 og den flotte limousinen C6 er noe av det ypperste verden har sett fra en ”normal” personbil, komfortmessig. Komforten strekker seg også til den enorme plassen, og de mer enn sjenerøse vindusflatene. En formidabel glassflate danner frontruta som har hele 70 graders utsyn i vertikalplanet. Dette fører til en helt spesiell opplevelse av miljøet rundt bilen. La oss oså nevne de store kvart- vinduene ved A-stolpen, som gir en særdeles luftig følelse. Og det blir ikke bare med følelsen: Picasso er en romslig bil, med meget god benplass til alle de eventuelle 7 passasjerer.
Påkostet her i landet
Selvsagt kan C4 Picasso utstyres med Citroens eget AFIL- system, der du bli minnet om at du er i ferd med å skifte kjørefelt, dersom du selv ikke skulle ha sett det.
På norske modeller blir det standard med blant annet cruisekontroll, klimaanlegg og justerbart ratt. Det vi ikke skjønner er at det lille speilet som kan holde øye med okkupantene i baksetene og elektrisk barnsikring av bakdørene skal være standard bare på de dyreste utgavene.