Verden

Historisk streik i gang i bilindustrien i USA

Arbeidere ved tre sentrale bilfabrikker i USA gikk ved midnatt natt til fredag ut i streik etter at fagforbundet UAW ikke oppnådde noen avtale.

United Auto Workers (UAW) varslet et par timer før fristen streikeuttak ved tre fabrikker tilhørende Ford, General Motors og Stellantis (tidligere Fiat Chrysler).

Ved utløpet av fristen opplyste UAW at det ikke var oppnådd enighet om en ny tariffavtale, og dermed går i første omgang 12.700 arbeidere ut i streik.

UAW-leder Shawn Fain ble møtt med jubel og biltuting da han møtte opp ved Ford-fabrikken i Wayne i Michigan da streiken startet klokka 24.

– For første gang i historien gjennomfører vi en streik hos alle de tre store samtidig, sa han.

Fain påpeker at de i første omgang ikke lammer hele produksjonen til de tre, men har valgt én fabrikk for hver. Det er foreløpig bare ferdigstillelse og lakkering av kjøretøyer som rammes.

De tre store

De tre Detroit-baserte bilfabrikkene, som fortsatt har fagforeninger og respekterer fagorganisering, er Ford, GM og Stellantis. De representerer halvparten av den amerikanske bilindustrien.

Streiken rammer produksjonen av blant annet Ford Bronco, Jeep Wrangler og Chevrolet Colorado pickup-trucker i Michigan, Ohio og Missouri.

Fain sier de foreløpig har gjort et målrettet streikeuttak, men han varsler at en bredere streik kan bli aktuelt senere hvis det fortsatt ikke er noen enighet.

Opptil 146.000 bilarbeidere kan legge ned arbeidet hvis streiken trekker ut i tid.

Avsto fra rettigheter

UAW krever at rettigheter de ga fra seg for å bidra til å redde bilindustrien og arbeidsplassene under finanskrisen i 2008, må gjeninnføres, når industrien de siste årene er blitt svært lønnsom og har milliardinntekter.

Så langt i år har de tre bilgigantene hatt et overskudd som tilsvarer 1.750 milliarder kroner med dagens dollarkurs.

– Dette selskapet har tjent store penger på oss i årevis. Jeg mener det er på tide at vi får noe igjen, sier Paul Sievert, som har vært ansatt hos Ford i 29 år.

Krever rettferdighet

Fain sier han håpet de skulle unngå streik, men at bilfabrikkene har drøyd altfor lenge med å ta forhandlingene på alvor.

– Vi skal være her ute til vi oppnår økonomisk rettferdighet. Det har ingen betydning om det tar lang tid, sier Fain.

Han avviser bilprodusentenes påstand om at store lønnsøkninger vil tvinge dem til å øke prisen på bilene, og sier at lønn bare utgjør 4–5 prosent av det en bil koster.

– Det er ikke vi som er problemet, det er selskapenes grådighet som er problemet, sier han.

40 prosent over fire år

Kravet til UAW er en lønnsøkning på 40 prosent over fire år, som Fain sier er nødvendig for å matche toppledernes lønnsøkninger.

Bilarbeiderne vil også ha tilbake pensjonsrettigheter og bedre betingelser for nyansatte, og de vil ha tilbake indeksregulering av lønna når levekostnadene øker.

I tillegg krever forbundet også retten til å organisere ansatte i nye batterifabrikker som selskapene bygger i samarbeid med sørkoreanske selskaper.

Ford og GM tilbød først sine organiserte ansatte en lønnsøkning på 10 prosent de kommende fire årene, mens Stellantis’ tilbud lød på 14,5 prosent.

Torsdag økte GM og Ford tilbudet til 20 prosent, mens Stellantis økte til 17,5 prosent, uten at det var nok for UAW.

Utfordring for Biden

Streiken er en ny utfordring for president Joe Biden, som alltid har vært stolt av sin sterke støtte til fagbevegelsen og støtten fagbevegelsen har gitt ham.

– Arbeidere over hele verden følger med på dette, sier Liz Shuler, som er president i den faglige landsorganisasjonen AFL/CIO som samler 60 forbund med 12,5 millioner medlemmer.

Torsdag snakket Biden med Fain og de tre bilprodusentene i håp om at streiken ender før den rammer amerikansk økonomi.

Alle de tre bilprodusentene sier seg skuffet over at streiken ikke kunne unngås. GM sier de vil fortsette forhandlinger med en positiv innstilling.

Overgang til elektriske biler

De tre store forsvarer seg med at de står foran kostbare investeringer i forbindelse med den komplekse overgangen fra forbrenningsmotorer til elektriske biler.

Dersom streiken varer lenge, kan fabrikker uten fagforeninger tjene på det, blant annet Tesla som ikke tillater at de ansatte organiserer seg, og utenlandske samlefabrikker som Toyota, Nissan, BMW og Mercedes.

Men hvis UAWs streik lykkes, kan de andre produsentene føle seg presset til å øke lønna også for sine ansatte.

De tre selskapene som tillater fagforeninger, representerer rundt halvparten av den amerikanske bilindustrien.


Mer fra Dagsavisen