Verden

Jakter på svar etter flystyrt

Noen av de verste flykatastrofene de siste årene har vært viljestyrte. Flysikkerheten for øvrig er blitt stadig bedre.

I fjor var flyulykkesraten tilsvarende én større ulykke per 3,1 millioner flyginger. Det var 30 prosent færre ulykker enn perioden i de fem foregående årene, ifølge flyindustriens egen interesseorganisasjon, IATA.

– Dataene over tid viser oss at det å fly blir stadig tryggere, sa generaldirektør Tony Tyler i IATA da tallene ble sluppet tidligere i år.

For flyselskap som er godkjent av IATA var det bare én ulykke per 4,5 millioner flyginger i fjor. Disse selskapene inkluderer de beste selskapene i verden, og står for 83 prosent av all flytrafikk.

Svært uvanlig

Årsaken til at EgyptAir-flyet med 66 personer styrtet i Middelhavet var i går kveld fortsatt ikke kjent, men mistanken om terrorangrep kom raskt (se sidesak). Det er kun måneder siden et fly styrtet over Sinai i Egypt på grunn av en bombe plassert i flyet av Den islamske staten (IS), og IS har sagt gruppen vil fortsette å ramme Egypt og besøkende til Egypt.

Det er svært uvanlig at fly styrter i en høyde på 37.000 fot, slik EgyptAir-flyet skal ha gjort, påpeker lederen i Norsk Flygerforbund.

– Når et fly er i den marsjhøyden, så bringer det mange spørsmål. Det er en rolig fase av flygingen som ikke bringer mange utfordringer. Den kritiske fasen er avgang og landing, sa Jo Bjørn Skatval til NTB i går.

Flere vitner skal ha sett flammer på himmelen der flyet kan ha styrtet. Frankrikes statsminister Manuel Valls sier ingenting kan utelukkes når det gjelder årsaken til flystyrten, og den franske regjeringen holdt krisemøte i går. Sikkerheten i Frankrike er innskjerpet ytterligere etter terrorangrepene i Paris i fjor, også på flyplassene, og dersom katastrofen var forårsaket av et terrorangrep vil det stilles mange spørsmål om sikkerheten på Charles de Gaulle-flyplassen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Færre ulykker

Men det blir stadig sikrere å fly om man ser man på statistikken over flytragedier som karakteriseres som ulykker, ifølge informasjon fra IATA.

Noen av de største flykatastrofene de siste par årene har vært menneskestyrte, og ikke resultater av tekniske feil og mangler. Statistikken fra 2015, som viser en nedgang i antall ulykker, utelater nemlig to store katastrofer fordi de var resultater av viljestyrte handlinger: Germanwings-flyet som styrtet i Frankrike i mars på grunn av pilotens selvmord, og det russiske charterflyet med 224 personer som eksploderte over Sinai i oktober. I 2014 ble dessuten et malaysisk fly med 298 personer skutt ned over Ukraina.

I fjor var det 136 personer som døde i flyulykker, mens gjennomsnittet for de fem siste årene er 504 årlig. Med de to menneskestyrte hendelsene i 2015 var tallet på døde 510, ifølge IATA.

Egypt rammes nok en gang

Turistindustrien i Egypt har nærmest kollapset.

Flystyrten i går kommer kun et drøyt halvår etter terrorangrepet mot et fly over Sinaihalvøya 31. oktober 2015. I høysesongmånedene november og desember i fjor var det 41 prosent færre turister i Egypt enn samme periode året før, ifølge Bloomberg. Terrorangrepet kom på toppen av politisk uro og andre mindre terrorangrep over tid i Egypt.

– Man kan ikke kalle det som skjer et fall, det er en kollaps, sier Amani El-Torgoman, styremedlem i Egypts turismeforbund til Bloomberg.

EgyptAir ble også rammet i mars i år da et fly ble kapret og fløyet til Kypros. Der overga kapreren seg og søkte asyl.

Egypt mistenker terrorisme

Egyptiske myndigheter mener terror er den mest sannsynlige årsaken til flystyrten.

Den egyptiske ministeren for sivil luftfart, Sherif Fathy, sier at egyptiske myndigheter ikke utelukker at flystyrten skyldes en terrorhandling.

– Situasjonen kan tyde på at sannsynligheten for en terrorhandling er langt høyere enn sannsynligheten for at flyet ble rammet av teknisk svikt, sa Fathy på en pressekonferanse i Kairo i går.

Forvirring

Både flyselskapet og egyptiske myndigheter opplyste i går kveld at vraket av Airbus 320-maskinen var lokalisert i havområdet 40 mil sør for den greske øya Karpathos.
Men senere avviste greske luftfartsmyndigheter opplysningene. Det var ikke kommet ytterligere opplysninger om flyvraket da Dagsavisen gikk i trykken i går kveld.  
Funn av vrakrester vil kunne gi svar på om det har vært en bombeeksplosjon om bord.

Dreide brått

– Flyet dreide 90 grader til venstre og tok en 360 graders dreining til høyre. Det falt fra 37.000 fot til 15.000 fot og signalet forsvant på rundt 10.000 fot, sa Hellas forsvarsminister Panos Kammenos på en pressekonferanse i går ettermiddag.

Også enkelte eksperter sier den mest sannsynlige årsaken til flystyrten er terrorisme. Både Frankrike og Egypt har vært mål for terrorangrep den siste tiden, og det er svært sjelden det oppstår problemer med fly midt under en flygning.

At flyet var relativt nytt, og at flygerne ikke sendte ut noen nødmelding, taler også for at terrorisme kan ligge bak.

En fransk ekspert, Jean-Paul Troadec, sier at en teknisk feil som brann i en motor eller en motorstans, ikke utløser en øyeblikkelig styrt og gir mannskapet tid til å reagere.

– Her sa ikke mannskapet noen ting, sier han.

Den egyptiske hæren dementerte en tidligere melding om at de mottok et automatisk nødsignal, trolig fra flyets nødpeiler, nesten to timer etter at flyet ble borte klokka 2.45 lokal tid.

Siste kontakt med flyet var ti minutter før det forsvant, da greske flygeledere snakket med piloten mens flyet fløy i 37.000 fots høyde. Da var det ingen problemer om bord.

Flammer og ildkule

Nyhetsbyrået Reuters melder at vitner på en gresk øy i nærheten sier de så en ildkule i lufta, og Daily Telegraph skriver at kapteinen på et gresk skip så flammer på himmelen.

EgyptAir opplyser at flygeren var svært erfaren med over 6.200 timer i lufta bak seg, og at annenflygeren hadde 2.766 timer. I tillegg til sju besetningsmedlemmer var det tre egyptiske sikkerhetsvakter om bord i flyet. (NTB)

Mer fra Dagsavisen