Innenriks

Tvunget til å flytte etter 35 år

Anne Grethe Knudsen blir tvunget til å flytte fra huset på Austad hvor hun har bodd i 35 år. Hun er svært kritisk til hvordan Bane NOR har håndtert saken hennes.

Bilde 1 av 3

– Vi har under en måned igjen, og de har ikke kommet med et akseptabelt sted å bo. Jeg har selv kommet med løsningsforslag, men det har ikke blitt hørt, sier Anne Grete Knutsen.

Hun deler tomannsboligen som ligger i en liten avstikkervei opp mot skogen på Austad med sin 88 år gamle mor, som har bodd i samme hus de siste ti årene. Mor bor i første etasje, og Anne Grethe bor andre.

Fra vinduet i tomannsboligen er det utsikt over fjorden, havna, og store deler av Drammen by, og ifølge Knutsen, til Holmenkollen, på klare dager. To rådyr tripper rundt i naboens hage, hvor de har tatt seg til rette.

– De pleier ofte å komme hit inn i hagen min for å spise epler, sier Knutsen, som til daglig pendler fra Austad til Bærum, hvor hun er ansatt i Forsvaret.

Huset og eiendommen på Austad har betydd mye for henne gjennom en årrekke.

– Jeg kjøpte halvparten av huset for 35 år siden. Jeg har jobbet mye og sovet lite for å få mulighet til å beholde det. Beliggenheten gjør at det føles som å være langt ute på landet, sier hun til Dagsavisen Fremtiden.

Les også: Donald Trump: – Demokratene løy om dødstall for å stille meg i et dårlig lys

– Kunne vært unngått

Utbyggingen av Intercity-traseen mellom Drammen og Kobbervikdalen har gjort at flere drammensere må finne seg et nytt sted å bo, og Knutsen er en av dem.

Hun mener Bane NOR har håndtert dialogen med henne på en svært dårlig måte.

– Jeg fikk ikke beskjed en gang før jeg ble innkalt til dialogmøte på Park hotell. Da jeg fikk se bilde av huset mitt, og hvordan det skulle bli der under utbyggingen, holdt jeg på å svime av, sier hun.

Hun forteller at hun har fått flere tilbud av Bane NOR i forhandlinger, men at de så langt ikke har kommet opp med en løsning hun selv anser som akseptabel.

– Jeg vil ha en tomannsbolig som er samme standard som den jeg har, og med noenlunde tilsvarende beliggenhet. Jeg bor nær skogen nå. Så langt har jeg fått beskjed om at de bare vil gi meg noe midlertidig i seks måneder, og at vi vil måtte flytte to ganger. Den midlertidige erstatningsboligen er ikke en tomannsbolig, men en enebolig med hybel. Mamma på 88 vil da bli flyttet inn i hybel, sier Knutsen, som synes det er svært dårlig løsning.

– De har fortsatt ikke noe tilbud som gjør at mamma og jeg fortsatt kan bo i samme hus, så jeg kan ha omsorg for henne.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Sykmeldt

Knutsen forteller at situasjonen går på psyken løs, både for henne og for hennes mor.

– Jeg har vært sykmeldt den siste uka. Det går så hardt innpå meg.

Hun understreker at hun har forståelse for at folk i enkelte tilfeller kan bli tvunget til å flytte i forbindelse med større utbygginger av jernbane og vei, men mener Bane NOR burde vært mye tidligere ute når det gjelder å komme fram til gode løsninger med dem som rammes.

– Alle problemer kunne vært unngått hvis de hadde begynt å forhandle litt tidligere, men de kommer bare med «take it or leave it»-forslag fremfor å forhandle, sier hun.

Knutsen forteller at hun har blitt tilbudt 7 millioner kroner for tomannsboligen sin, men mener dette er et for lavt bud.

– Nå er det en dårlig takst, ettersom jeg fikk den til jul. Prisen har gått opp i området etter at jeg fikk dette tilbudet, konstaterer hun.

Les også: Første gjennomslag i Follobaneprosjektet

Bane NOR: – Krevende

– Å bygge ny jernbane gjennom en av landets største byer er selvsagt krevende og vil alltid medføre utfordringer, og vi har forståelse for at dette er belastende for de berørte, sier leder for grunnerverv på strekningen Drammen-Kobbervikdalen i Bane NOR, Martin Mikaelsen til Dagsavisen Fremtiden.

Han opplyser at Bane NOR ønsker å inngå avtaler i minnelighet og ikke ved ekspropriasjon, og at Bane NOR tilbyr innløsning av rundt 30 boligeiendommer i forbindelse med utbyggingen mellom Drammen sentrum og Kobbervikdalen.

– Vi har vært i kontakt med de aktuelle berørte eiendommene. For de aller fleste har prosessen kommet langt. Flere eiendommer er allerede overtatt av Bane NOR mens det gjenstår noe arbeid for andre eiendommer, sier han.

– Bane NOR opplever at det er gode prosesser i de aktuelle sakene, men slike prosesser er selvsagt krevende.

– Dialog siden 2017

Mikaelsen svarer slik på kritikken fra Knutsen:

– Austadveien 24 ligger tett inntil det planlagte riggområdet på Austad, og Bane NOR tilbyr innløsning for boligene som ligger nærmest riggområdet. De aktuelle eiendommene på Austad som tilbys innløsning vil i all hovedsak ikke bli påvirket av fysiske tiltak på eiendommen, men Bane NOR har likevel valgt å tilby innløsning som følge av nærhet til anleggsområdet. For dem som ønsker å bli boende, vil Bane NOR påse at støynivået for boligene på Austad vil være innenfor de terskelverdiene lovverket setter.

– Knutsen sier at tilbudet dere har kommet med så langt er en midlertidig bolig for seks måneder, og at hun og hennes mor på 88 derfor vil måtte flytte to ganger. Hvorfor kan dere ikke sørge for at det holder å flytte en gang?

– Det har vært dialog med huseier siden sommeren 2017, og Bane NOR dekker advokatutgiftene. Bane NOR har revidert tilbud underveis, og tatt høyde for eventuell prisstigning i området. Anleggsarbeidene på Austad har planlagt oppstart tidligst i løpet av siste del av oktober, og som følge av at partene ikke har kommet til enighet, har Bane NOR tilbudt huseier å bo midlertidig i bolig som Bane NOR disponerer på Smithestrøm. Alternativet vil være å bli boende på Austad, svarer Mikaelsen.

– Vi ønsker for øvrig ikke å kommentere ytterligere detaljer i pågående forhandlinger, tilføyer han.

– Hva skjer med eiendommene som dere kjøper opp i områdene hvor det blir mye støy? Vil disse bli solgt igjen etter at utbyggingen er over, og når vil de i tilfelle bli solgt?

Boligene kjøpes etter forhandlinger med bakgrunn i avholdt takst som reflekterer markedsverdien. I tillegg vil det bli kompensert for utgifter i forbindelse med flytting og eventuelle tilpasninger. Eiendommene som innløses vil selges når Bane NOR anser det hensiktsmessig, og det vil på ny bli avholdt takst, svarer Mikaelsen.

Mer fra Dagsavisen