Innenriks

Sykkelverksted på hjul

Er kjedet tørt og bremsene slakke etter at sykkelen har vært stuet bort i boden en hel vinter? Fortvil ikke, hjelpen er nær deg.

- Hei! Jeg er fra Oslo kommune. Vil du ha litt olje på kjedet ditt?

Utenfor Rådhuset står Henriette Evjen-Jansen blant grønne plakater som tilbyr gratis miniservice av sykkel. Bak henne står en hvit varebil med innebygd sykkelverksted.

- Gjerne! Adriana Kvam setter fra seg sykkelen sin, og Evjen-Jansen setter seg på huk og tørker kjedet med litt papir.

- Det var skikkelig møkkete, dette. Du bør smøre det én gang i uka, spesielt når det regner, sier Evjen-Jansen og spruter olje på kjedet.

- Andre ting som trengs? Bremser?

- Jeg tror de fungerer, sier Kvam.

Hun er på vei hjem fra jobb og syklet tilfeldigvis forbi.

- Jeg så Sykkelbilen for noen uker siden, men da var det så lang kø. Jeg visste ikke at dere var her i dag. Det var flaks.

Gratiskur

Sykkelbilen er ny av året; et gratistilbud fra Oslo kommune for å hjelpe de mindre mekkekyndige av oss med å komme i gang med sykkelsesongen.

- Mange kvier seg med å ta ut sykkelen etter vinteren. Men de som kommer hit, får hjelp gratis. Vi tar oss tid og kan hjelpe til med småting, sier Henriette Evjen-Jansen i Sykkelbilen.

Fram til 13. juni er det lille sykkelverkstedet å finne på ulike steder i byen to-tre dager i uka. Sykkellegen kan kurere mangt. Justere bremser og gir, skifte bremsevaier eller girvaier, justere sittestilling, smøre kjede - eller rett og slett ta en generell sjekk av hele sykkelen.

Må større reparasjoner til, kan du få tips om hva du bør dra på et sykkelverksted og gjøre.

Slakke bremser

- De er litt slakke. De bør nok justeres litt, konstaterer Evjen-Jansen etter å ha kjent på bremsene til Kvams sykkel.

Nå er sykkelreparatør Aslak Moe ankommet. Han løfter sykkelen opp på et stativ og skrur til bakbremsene.

- Bremsevaieren strekker seg etter hvert. Mange merker ikke at bremsene blir slakkere og slakkere før de plutselig nesten ikke virker, forklarer han.

Generell sjekk

I mellomtida har det begynt å samle seg syklister i kø foran bilen. Noen vil ha en generell sjekk, noen vil bytte bremseklosser, mens andre bare vil hente seg et sykkelkart for Oslo. Nytt for 2012 er at kartet har egen merking av sykkelfelt, gang- og sykkelvei, blant trafikk og turveier.

- Dette er et kjempetilbud, fastslår Adriana Kvam.

- Vi som sykler pleier ikke å være så flinke til å passe på syklene våre. Jeg trodde bremsene var helt fine, jeg. Men jeg har visst kjørt rundt med både slakk bremsevaier og en løs brems.

Det er en gjenganger, ifølge Evjen-Jansen.

- Mange er ikke klar over at bremsene er slitt eller vet ikke hvordan sykkelen egentlig skal se ut. Da justerer vi styre og sete så det blir riktig. Men mange av syklene er så slitte at det er mer lønnsomt å kjøpe ny enn å reparere. Da anbefaler vi å gå i en sportsbutikk, så kan de se nærmere på det der.

Det slipper Adriana Kvam. Et lite kvarter var alt som skulle til, og hun kan sykle videre med oljet kjede og fungerende bremser.

sigrid.moyner.hohle@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen