Innenriks

Fornebu kan få bykjerne og hovedgate

Det kan bli aveny på Fornebu.

Bilde 1 av 2

Bærum kommune vedtok i fjor å sette ned en planrådsgruppe som skal gi en vurdering av utbyggingen på Fornebu. Nå er de klare med sin rapport.  Gruppen som har vært ledet av arkitekt Harald Martin Gjøvaag overleverte rapporten til ordfører Lisbeth Hammer Krog (H).

- Vi skulle ikke lage en plan eller et planforslag, men vurdere løsningen som ligger der i dag, sier Planrådets leder Harald Martin Gjøvaag fra Allianse Arkitekter.

En tanke gruppen har gjort seg er at Snarøyveien, med sine fire filer og brede veiskuldre, bør vurderes ombygd til bymessig hovedsete. Det betyr høyere bebyggelse nærmere veien.

- Vi kan kutte i bredden på veien og dytte bygningene nærmere gaten. Det vil det skape et felles byrom for alle. Vi tror det er mulig å fortette enda mer. Altså kutte avstanden mellom hus fra hundre meter til femti meter, langs Snarøyveien for eksempel, sier Gjøvaag.

Planrådet mener samtidig at det må en høyhusstrategi til. Høyhus trenger ikke være dårlig, men heller ikke den eneste løsningen, heter det i rapporten.

Ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog (H) vil invitere folket med på råd.

- Nå skal dette ut på høring og folket vil bli invitert med på allmøter og råd, sier hun.

1998

Da Fornebu lufthavn ble nedlagt i 1998 lå området åpent for byutvikling. Etter planen skal det inn 20.000 innbyggere og det er plass til at omtrent 25.000 kan gå på jobb på Fornebu, innen 2025.

Det skal bli boliger på Fornebu, men hvor mange? Hva med skoler? Helsestasjon og legetjenester? Kino? Teaterscene?

- Vi har evaluert realisert utbygging. Fordi det er bygget mye bra, men også litt dårlig. Det må bringes med i det framtidige perspektivet. Men det må bli opp til politikerne og prosessen videre hvor høye og hvor mange husene blir, mener Gjøvaag videre.

Kollektiv

Boliger vil utgjøre 33% og næringsbyggområder 50%, i tillegg til friområder. Kollektivtrafikk skal på plass ja, men i hvilket omfang? Fornebubanen, er allerede en varm potet. Finansieringen skjer under forutsetning av Oslo og Akershus inngår en såkalt «helhetlig bymiljøavtale» med Regjeringen. Denne skal sørge for at trafikkveksten ut og inn av hovedstaden skjer til fots, med kollektiv eller på sykkel. Dette er bestemt i Stortinget. Enn så lenge vil utbyggingen av E18 vestover fra Oslo sette en stoper for dette da biltrafikken vil øke mellom 20 og 40 prosent og Fornebubanen vil dermed ikke få finansieringen på plass. I år er det satt 25 millioner i statsbudsjettet til planlegging av Fornebubanen. Den kan etter planen stå klar i 2020.

Planrådet skulle også vurdere om t-banen, eller Fornebubanen som den kalles, vil bli den generatoren man kanskje tror. Nå skal rapporten på høring og lokalbefolkningen skal inviteres til allmøte.

Fra før er det igangsatt ytterligere studier av de mulige fornebustasjonene langs Fornebubanen: Fornebuporten, Tårnet og Koksa. Tidligere har formannskapet i Bærum gitt sin tilslutning til Rådmannens forslag om se på de økonomiske utfordringene kommunen står ovenfor ved utbyggingen av Fornebu. Samtidig ønsker OBOS/Fornebu utvikling en høyere utnytting av sine eiendommer. Det samme gjør Aker og Koksa eiendom (tidligere IT –Fornebu) og KLP. Dette stiller igjen nye krav til infrastruktur som skole, kirke, bibliotek og omsorgsboliger. Det er altså dette planrådsgruppen har vurdert.

Ruter har dessuten startet opp ferjeforbindelse mellom Fornebu og Aker Brygge.

Mer fra Dagsavisen