Fikk vite om jobbtilbud gjennom mediene

Pilotene i Norsk Flygerforbund tilbys fast kontrakt, men krisen i luftambulansen er ikke løst fordi det fortsatt mangler piloter.

Norsk Flygerforbund hadde i kveld fortsatt ikke sett tilbudet fra Babcock der de tilbyr 91 piloter i Lufttransport fast jobb. Det er administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, som forteller om jobbtilbudet til VG

Generalsekretær Katinka Sporsem i Norsk Flygerforbund som organiserer pilotene, sier de fikk vite om avtaleforslaget fra Babcock gjennom media. 

– Vi synes det er en spesiell framgangsmøte at dette blir kommunisert gjennom mediene. Det er ingen som har ringt oss for å si det sånn, sier Sporsem til Dagsavisen. 

Sporsem sier at de vil vurdere tilbudet når de får sett på det. 

– Om det stemmer at Babcock nå har tatt til fornuften og tilbyr virksomhetsoverdragelse for de 91 pilotene så vil vi selvsagt vurdere det, sier hun. 

 

Får ikke bli med

Krisen i luftambulansen handler om at fly er blitt satt på bakken i Nord-Norge på grunn av mangel på piloter. 

Flere piloter som i dag jobber for firmaet Lufttransport som har drevet flyambulansen i 27 år, har sagt opp etter at det britiskeide selskapet Babcock SAA vant anbudet om å drifte luftambulansen fra og med neste sommer. 

Babcock tilbød lavest pris, mens Lufttransport var best på kvalitet.

Anbudet inneholdt ikke et krav om såkalt virksomhetsoverdragelse, noe som gjør at pilotene som i dag jobber for Lufttransport ikke automatisk får bli med videre. De må dermed søke på sine egne stillinger når Babcock overtar driften. 

Katinka Sporsem i Norsk Flygerforbund understreker at selv om pilotene nå skulle inngå en avtale med Babcock så vil ikke krisen umiddelbart være løst fordi det ikke er nok piloter. 

– Dette er ikke en arbeidskamp. Dette har handlet om at helsemyndighetene ikke har sørget for å beholde nøkkelpersonell. Pilotene har slutta fordi de var usikre på om de ville få fortsette i det nye selskapet. Det er helseminister Bent Høie (H) som har ansvaret for at denne situasjonen har oppstått, sier Sporsem. 

Hun avviser at flyene står på bakken fordi pilotene har meldt seg «not fit for flight», slik som enkelte medier har meldt. Krisen skyldes i all hovedsak at det har manglet piloter, i følge Norsk Flygerforbund.

Les også: Høie tar ikke kritikk for ambulansekrisen

 

– Tok ansvar

I følge Torbjørn Lothe i NHO Luftfart handler det nye tilbudet fra Babcock SAA fortsatt ikke om full virksomhetsoverdragelse. 

– Selskapet mener at dette ikke er virksomhetsoverdragelse, men har da likevel valgt å tilby jobb til samtlige ansatte i Lufttransport. Slik unngår man den usikkerheten som mange har følt i Lufttransport, om de har jobb neste sommer eller ikke, sier Lothe til NRK.

Flygerforbundet startet forhandlinger 1. mars for å få til en kollektiv overgang av alle ambulanseflygere fra Lufttransport til Babcock. Forhandlingene brøt sammen i april. 

Katinka Sporsem mener pilotene tok samfunnsansvar når helsemyndighetene sviktet for å unngå den krisen som nå har oppstått med fly på bakken. 

– Vi forsøkte å ta det ansvaret helsemyndighetene ikke klarte, sier hun. 

 

Advarer mot gjentagelse

Norsk Flygerforbund håper prosessen med luftambulansen har vært en viktig lærdom om hvordan man ikke skal gjennomføre slike prosesser. 

– Dette problemet vil oppstå igjen i nye anbudsrunder om ikke man nå ser på hvordan man gjennomfører slike prosesser, sier Sporsem. 

En rekke politikere har tatt til orde for at hele anbudsprosessen bør nulles ut og at man må starte på nytt. 

Luftambulansetjenesten HF som inngikk anbudsavtalen, skriver på sine nettsider at «Dersom kontrakten brytes vil det med stor sannsynlighet medføre et betydelig søksmål fra Babcock SAA.» 

Kontrakten er verdt 2,6 milliarder kroner. 

Les også:  Dette ville ikke skjedd i sør

 

Dette er krisen i luftambulansetjenesten

* Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

* Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

* I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

* Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

* De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

* Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

* Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

* Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys