Diskusjonen bom stille rundt Frps skisse

Uka starter med en regjering i full splid: Venstre har ikke sluttet seg til bompengeskissen som Frps landsstyre tok stilling til søndag.

Dermed er ikke faren for regjeringskrise over, og Frp-leder Siv Jensen ville søndag kveld ikke spekulere i hva som kan bli konsekvensene om Venstre sier nei.

– Hvis Venstre ikke vil være med på det, mener jeg det er opp til statsministeren å håndtere dette videre, sa Jensen.

Les også: Venstre vil forhandle videre om bompengeskissen

Høyre avventer

Statsminister Erna Solberg (H) har sagt at alle de fire partiene skal behandle bompengeskissen, og at hun avventer tilbakemeldingene før hun sier noe mer om innholdet.

Høyre vil ikke si noe om skissens innhold, men sier de er med på den, om de andre regjeringspartiene er med.

Frp er altså med, Venstre-nestleder Ola Elvestuen har slått fast at partiet ikke stiller seg bak bompengeskissen, mens KrF ikke har gått ut med sitt ståsted.

Leder Kjell Ingolf Ropstad hadde søndag kveld et telefonmøte med KrFs landsstyre, men ville ikke si om partiet stiller seg bak skissen, da han møtte pressen etterpå.

Les også: Full bompengesplid mellom Venstre og Frp truer regjeringen

Stridspunktet

Ifølge Dagbladet er punktet Venstre har størst problemer med, at det med Frps bompengeskisse blir billigere å kjøre bil inn til de store byene.

Det kan nemlig føre til økning i biltrafikken, noe som vil være, i strid med det såkalte nullvekstmålet fra Granavolden-erklæringen: «Regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange».

Ifølge VG har skissen en samlet ramme på mer enn 20 milliarder kroner over ti år. Ti milliarder kroner skal brukes på å øke statens andel av finansieringen av storbypakkene fra 50 til 70 prosent.


Fakta om lekkasjer fra bompengeskissen

* Skissen har en samlet ramme på over 21 milliarder kroner over ti år, ifølge NRK.

* Av dette går 10 milliarder kroner til å øke statens finansiering av storbypakkene fra 50 til 70 prosent. I tillegg går 7 milliarder kroner til å slette eller redusere gjelden til veiprosjekter for at bomstasjonene kan tas bort tidligere enn planlagt. 4 milliarder kroner skal gå til økt satsing på kollektivtrafikk, skriver VG.

* Pengene kommer i tillegg til tiltak som fra før ligger i regjeringserklæringen, som skattefradrag på bompenger, skriver VG.

* Kilder i et regjeringsparti opplyser også til avisa at økningen i statlig finansiering av storbypakkene fordeles med 10 prosent i bompengereduksjoner og 10 prosent i økte kollektivinvesteringer.

* Ifølge NRK skal alle partiene være enige om å øke den statlige andelen til satsing på kollektivtrafikk fra 50 til 70 prosent, noe som utgjør 10 milliarder kroner over like mange år.

* Frp har godkjent skissen, men Venstre sier nei. Dermed er det ikke enighet mellom de fire regjeringspartiene om en avtale som kan avslutte bompengeprosessen.