Nedbemanningen er det første skrittet i et større kostands- og effektiviseringsprogram, opplyser konsernet i en børsmelding tirsdag morgen. Prosessen skal etter planen være sluttført i september.
Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen understreker at dette ikke er et enkeltstående grep, men starten på en løpende prosess med vekt på kontinuerlig forbedring og kostnadsorientering.
Hensikten er å spisse Schibsted Marketplace til å bli et enda tydeligere markedsplass-selskap. Konsernet sluttførte i forrige uke utskillelsen av medievirksomheten i det nye selskapet Schibsted Media, som er et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen.
Schibsted Marketplace skal konsentrere sin virksomhet rundt mobilitet, eiendom, arbeidsplasser og bruktsalg.
– Etter å ha sluttført overføringen av Schibsted Media, kan vi nå begynne å snakke om å forbedre lønnsomheten vår som et mer spisset selskap og tilpasse oss de makroøkonomiske forholdene, sier Halvorsen.
Les også: Han er soleklar favoritt til å ta over etter Støre (+)