Innenriks

NAF: – Uforståelig at et stort ras kan skje ved en nybygget hovedvei

NAF mener alle kortene må på bordet for å finne ut av hvordan det store steinraset på E18 ved Larvik kunne skje på en kun to år gammel hovedvei.

– Hvordan et stort ras kan skje på en nybygget hovedvei er uforståelig. Folk må kunne stole på at nye veier er rastrygge. Her må alle kortene på bordet for å finne ut hva som er årsaken, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Norges Automobil-Forbund til NTB.

– Dette er alvorlig. Ras er dessverre ikke uvanlig på norske veier, i snitt er det over 2.300 skred og ras hvert år. Altfor mange kjører med hjertet i halsen på sine lokalveier. Eventuelle tiltak for å sikre at dette ikke skjer igjen må komme raskt, sier Ryste.

Fare for nye ras

Det er fare for at nye deler av fjellpartiet ved E18 ved Bommestad i Larvik skal rase ut. Vegvesenet vet ikke når veien kan gjenåpnes for trafikk.

– Den foreløpige konklusjonen til geologene som har undersøkt fjellet, er at det er usikre masser der som må tas ned. Vi vurderer nå om det lar seg gjøre mekanisk eller om vi må sprenge, sa seksjonssjef Trond Haugstad for drift og vedlikehold i Statens vegvesen under en presseorientering lørdag formiddag.

Ingenting tyder på at noen ble rammet da deler av fjellsiden tett inntil kjørebanen på E18 ved Bommestad i Larvik raste ut sent fredag kveld. Lørdag sperrer enorme kampesteiner hele det sørgående løpet til den to år gamle høyhastighetsveien gjennom Vestfold. I tillegg traff noen mindre steiner ett av feltene i nordgående retning.

Vegvesenet regner med å kunne åpne nordgående løp for trafikk i begge retninger relativt raskt. Men grunnet usikkerhet rundt fjellmassene på stedet, blir sørgående løp bil holdt stengt inntil videre.

Ukjent årsak

– Vår hovedprioritet nå er å gjøre det så sikkert som mulig på stedet. Det er for tidlig å si noe om når vi kan åpne. Det gjør vi først når vi er helt sikre på at det ikke vil gå flere ras, sa Vegvesenets Vestfold-sjef Tore Kaurin.

Han sier til NTB at de nå vil gå over rasstedet og hele fjellpartiet før de åpner veien igjen. Partiet det er snakk om er et par hundre meter langt.

– Det er for tidlig å spekulere i hva som er årsaken til dette. Nå har vi fokus på to ting – sikre rasområdet og få ned det som måtte være løst og sørge for at trafikken går så godt som mulig på omkjøringsveiene, sier Kaurin.

Veistrekningen der raset gikk ble åpnet for trafikk for to år siden. Det er omkjøring via Larvik, men det er også mulig å ta av ved Holmestrand og kjøre videre indre vei til Skien og Porsgrunn.

Trolig ingen tatt

Nødetatene ble varslet om raset klokka 22.45. Det er ingenting som tyder på at mennesker eller biler ble tatt i raset.

– Vi har ikke gjennomsøkt rasstedet og kan derfor ikke si noe sikkert, men det er ingen opplysninger fra vitner om at biler ble tatt, sa operasjonsleder André Kråkenes i Sørøst politidistrikt til NTB natt til lørdag.

Han sier at man har vært heldig om det stemmer at ingen ble tatt.

– Dette er en sterkt trafikkert vei uansett hvilken tid det er på døgnet. Det er flaks at det gikk bra, sier han.

Dale: – Jeg priser meg lykkelig over at ingen er omkommet

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier det aller viktigste er at ingen menneskeliv gikk tapt i det massive steinraset på E18 ved Larvik.

Sofiemyr 20191031. 
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er til stede på  trafikkontroll på Taraldrud trafikkstasjon torsdag. Tema er teknisk kontroll av tunge kjøretøy, samt et spesielt fokus på kabotasje.
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ser svært alvorlig på raset på E18 ved Larvik. Her fra en trafikkontroll på Taraldrud trafikkstasjon tidligere i høst. Foto: NTB Scanpix

– Jeg priser meg lykkelig over at ingen er omkommet eller skadd, skriver Dale i en epost til NTB.

– I første omgang er det viktig å få åpnet for trafikk igjen på veien, slik at folk kommer seg trygt fram dit de skal i dag. Det jobber Statens vegvesen iherdig med å få til. Deretter er det viktig å få vite konkret hva som har skjedd, og det evalueringsarbeidet ligger hos Statens vegvesen. Jeg holdes løpende orientert, skriver Dale.

(NTB)

Mer fra Dagsavisen