Innenriks

Utenlandske togselskaper kan få millionbonus om de er i rute det første døgnet

Hvis det ikke oppstår problemer det første driftsdøgnet, kan utenlandske togselskaper få henholdsvis 30 millioner og 40 millioner i bonus fra staten.

Oslo  20190617.
SJ vant anbudet om å drive togtrafikken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Go- Ahead og svenske SJ kan kun innkassere millionbonusen om alt går på skinner det første driftsdøgnet. Det kommer fram av avtalene som selskapene har inngått med Jernbanedirektoratet, melder NRK.

– Det er komplisert og dyrt å etablere helt nytt jernbaneselskap. Bonusen kommer godt med og er ikke noe som gjør at vi kommer til å gå i pluss. Men da skal ikke vi være skyld i noe avvik, sier administrerende direktør Cathrine Elgin i Go-Ahead.

Britiske Go Ahead fikk i fjor høst kontrakten om å drive Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen i ti år fra 15. desember 2019. Svenske SJ skal drifte trafikken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen fra juni 2020.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Hos svenske SJ Norge er ledelsen fornøyd med bonusordningen.

– Jeg synes det er klokt å gi oss en slik bonus. Det er svært kostbart å starte opp med jernbanedrift, og vi har enorme utgifter for å komme i gang på 12 måneder, sier administrerende direktør Bendek Maartmann-Moe i SJ Norge.

– Hele jernbanereformen handler om å få mer tog for pengene. Denne oppstartsbonusen skal være en drahjelp for at alt skal gå på skinner når selskapene overtar driften fra Vy, sier direktør Hans Henrik Kristensen i Jernbanedirektoratet.

I tillegg til oppstartsbonus kan både Go Ahead og SJ Norge få flere titalls millioner årlig i bonus dersom de scorer høyt på kundetilfredshet og får økt trafikk.

Les også: Det store togrøveriet