Innenriks

PostNord har rustet seg for Black Friday-kaos

I fjor var det kaotiske tilstander, men i år mener PostNord at de skal klare å håndtere Black Friday.

– Vi hadde forventet en stor økning i fjor, og lagt opp til det, men ingen klarte å forutse at den skulle bli på 78 prosent i løpet av uka, sammenlignet med året før.

Det sier netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna i PostNord, som distribuerer pakker ved hjelp av 120 terminaler og 6.000 leveringssteder i Norden.

Black Friday endte dermed med lastebiler i kø som slet med å få få losset pakker, og nærmest endeløse køer der hvor folk skulle hente pakkene sine.

– Butikknettverket knelet, erkjenner Kyllenstjerna.

Men i dag skal alt gå så mye bedre, håper hun.

Les også: Derfor «hermer» vi etter USA (Dagsavisen+)

– Atskillige millioner

– Vi garanterer ingenting når det er så stor vekst i antallet pakker, men vi har investert atskillige millioner i infrastrukturen siden i fjor, og nå vet vi hva vi går til, sier Kyllenstjerna.

Dette er bare noen av tiltakene som er iverksatt:

* Økt kapasitet på terminalene på Alfaset og Langhus. Dermed skal de til sammen kunne håndtere 100.000 pakker ekstra hver dag.

* Ny hjemleveringssentral på Lørenskog for mellom 1,5 og 2 millioner mennesker i Oslo-området.

* Egen PostNord-butikk på Grünerløkkka i Oslo, for et område med om lag 70.000 innbyggere.

* 20 prosent kapasitetsøkning i butikkene som tar imot pakker som distribueres av PostNord.

* Økt bemanning på PostNords kundesenter.

Samtidig er Kyllenstjerna opptatt av at de som har bestilt de utallige pakkene, også gjør sitt.

– Vi oppfordrer alle til å hente pakkene sine så snart de ankommer utleveringstedet, slik at det blir plass til nye pakker. Hvis folk ikke henter i butikkleddet, vil det bli en veldig stor utfordring for oss.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Kommer til å øke

– Budsjettavtalen mellom KrF og regjeringen innebærer at grensa på 350 kroner for tollfri netthandel med utlandet blir fjernet fra 2020. Hvordan tror du det vil kunne påvirke antallet pakker som dere håndterer?

– Vi forholder oss nøytrale til denne endringen, men netthandelen har kommet for å bli, og den kommer til å øke. Det ser vi av trendene internasjonalt. Det vi har av netthandel i dag, er for ingenting å regne mot det vi kommer til å ha i framtiden. Flere merkedager som Black Friday vil bidra til det, svarer Kyllenstjerna.

Siden 2013 har den årlige veksten i nordmenns pengebruk i både norske og utenlandske nettbutikker, ligget på mellom 16 og 20 prosent. Hvis veksten blir den samme for hele 2018, vil nordmenn handle for 53 milliarder kroner på nettet i år. Det viser beregninger gjort av rådgivningsbyrået Stakeholder.

Drøyt 22 av milliardene som ble brukt på netthandel i fjor, gikk til utenlandske nettbutikker, ifølge Statistisk sentralbyrå. Anslag viser at nær 18,5 av disse milliardene ble brukt til kjøp av varer under tollgrensa på 350 kroner, som nå altså skal fjernes.

Les også: Black Friday-helg på ulykkestoppen

Mer fra Dagsavisen