Innenriks

– Føler meg tatt på alvor

Etter at hun skrev et følelsesladd brev til regjeringen om Navs behandling av datteren, er Elin Haga fornøyd etter møte med arbeidsministeren.

Etter at hun skrev et brev til statsministeren om frustrasjonen i møte med Nav etter at datteren ble skutt på Utøya, ble Elin Sande Haga (t.v.) i går invitert til kontoret til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie. Der fikk hun luftet sin frustrasjon i møte med byråkratiet. Hauglie beklaget, og lovet å ta det opp med Nav-direktøren.

– Jeg føler at jeg har fått brakt fram min frustrasjon. Og jeg føler det er blitt tatt på alvor

Tidligere i oktober skrev Dagsavisen om Elin Sande Haga. Datteren hennes overlevde terrorangrepet på Utøya i 2011. Hun ble skutt fire ganger og måtte amputere en arm. I dag sliter hun med fantomsmerter, depresjoner og posttraumatisk stresslidelse.

Ifølge Haga har hun kjempet en lang kamp for at datteren skulle få hjelpen hun har krav på. Etter flere møter med Nav så hun seg nødt til å skrive et følelsesladet brev til statsminister Erna Solberg, der hun uttrykte desperasjon for datterens situasjon og mangel på hjelp.

«Jeg henvender meg til deg fordi jeg etter fem år er lei av å stange i veggen, og har tenkt å bruke de veier jeg kan for at min datter skal behandles med respekt og forståelse» skrev hun.

Møte med ministeren

Etter at Dagsavisen omtalte brevet tok det ikke lang tid før arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie inviterte Haga til et møte. Det fant sted på Hauglies kontor i går.

– Etter samtalen tror jeg det ikke er så stort behov for å endre så mye på regelverket eller ordningene. Men det jeg kommer til å gjøre er selvfølgelig å snakke med Nav om denne samtalen og hvilke erfaringer hun har hatt. Og hvordan de har opplevd byråkratiet. Det gjør veldig inntrykk å høre om alle kampene hun har tatt. Det er beklagelig at de må be saksbehandler lese journalene og så endres vedtakene. God saksbehandling er avgjørende, og burde være en selvfølge, sier Hauglie etter møtet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Flere frustrasjoner

Blant frustrasjonene Sande Haga delte var vanskeligheter med å få hjelpemidler til datteren som har mistet armen, feil arbeidstiltak fra Nav og vanskeligheter med å få arbeidsavklaringspenger.

– Jeg har fått informasjon om arbeidsavklaringspenger jeg ikke har hatt før, som jeg mener det bør være en selvfølge at både jeg og dattera mi hadde fått tydelig informasjon om fra Nav, sier hun nå.

Hauglie sier hun nå kommer til å ta opp innholdet i møtet med Nav-direktøren.

– Jeg er veldig glad for at dere har fått bedre hjelp etter hvert, men jeg syntes det er beklagelig at dere har måttet slåss så mye for det når dere egentlig burde brukt energi på alt mulig annet, sier hun.

Da Dagsavisen først omtalte saken, kjente ikke Nav seg igjen i beskrivelse fra moren.

– Etter å ha gått gjennom denne omfattende saken, mener vi at datteren i all hovedsak har fått god og tett oppfølging av Nav, skrev Kjell Hugvik i Nav i en e-post til Dagsavisen.