Dagsavisen har tidligere skrevet om prøveprosjektet med 600 nye lærere til ungdomsskolen, som ble vedtatt av Stoltenberg-regjeringen i 2012. Den sittende regjeringen stanset prosjektet som kostet 1,5 milliarder, og skulle i utgangspunktet ikke evaluere effekten av det. Det har nå kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen nå endret på.
– Det er i de første skoleårene man legger det avgjørende grunnlaget for videre læring. Vi har derfor forhandlet inn 1100 nye lærerstillinger til 1.–4. trinn, sier Anders Tyvand, stortingsrepresentant for KrF.
Alle kommuner
I løpet av fjoråret ble det opprettet 700 nye stillinger. De kommunene med lavest lærertetthet fra før, fikk flere lærere. Nå vil de økte ressursene komme alle kommuner til gode.
– Hvordan skal lærerne fordeles i skolene?
– Vi er opptatt av å la skolene ha mulighet til å fordele lærerne på egen hånd. Vi gir skolene ressurser, men vil ikke legge føringer på hvor mange elever det skal være per lærer, sier Tyvand.
Han forteller at nivået i enkelte klasser er likere enn i andre, og at skolen derfor får den friheten selv.
– På sikt ønsker vi imidlertid å innføre en norm for lærertetthet.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Skal evaluere
– Hvordan skal lærerne rekrutteres?
– Det er mange utdannede lærere i andre jobber. En vanlig årsak til at lærere ikke ønsker å jobbe i skolen, er fordi de føler at de har for lite tid. Vi håper at dette tiltaket vil gjøre det bedre. I tillegg vil det nok være ingeniører fra oljebransjen som søker seg til skolen, spår Tyvand.
– Vil dere evaluere prosjektet?
– I høyeste grad, det er det satt av midler til i potten. Man ønsker å teste ut ulike måter å øke lærertettheten på, for eksempel med færre elever i gruppene, eller flere lærere i samme gruppe. Vi er glade for at kunnskapsministeren erkjenner at høy lærertetthet har noe for seg, og at det vil evalueres likevel.