Innenriks

«Stjernen» i front for kystkonvoien

KYSTKULTUR: Kongesjaluppen «Stjernen» fra 1899 vil ha lederposisjonen når rundt 100 gamle fartøy stevner inn Oslofjorden i dag.

Norge har en lang og stolt kysthistorie, og i anlednings Grunnlovsjubileet vil flere titalls gamle fartøyer i alle aldre og størrelser sette hverandre stevne i Oslo i helgen.

Kysten

- Forbundet Kysten har som oppgave å verne kystens kulturminner. Hvert år har vi et landsstevne og i år er det første gang dette er lagt til Oslo, sier informasjonsrådgiver i Kysten, Tuva Løkse, til Dagsavisen.

I år blir det annerledes, med en stor festival i Norge, i tillegg til en nordisk kystkulturfestival med båter fra Island, Grønland, Færøyene, Sverige og Danmark.

Konvoiene startet i Florø 4. juli, og fra ti havner rundt kysten slutter stadig nye fartøy seg til konvoien inntil de ender opp i Oslo i dag.

- Et sted mellom 80-og 100 fartøy vil være med det siste stykket fra Horten til Oslo. Her er det fartøy som gamle fraktskip, hvalfangerskute, redningsskøyter og pensjonerte hurtigruteskip, sier hun.

I tillegg vil en lang rekke mindre historiske fartøy ligge ved havn i Oslo denne helgen.

Stortingspresident Olemic Thommessen skal åpne stevnet. Etter planen skal han ros inn til Sukkerbiten i Bjørvika, og sette på plass åre nummer 200 i kunstner Hroar Hesselbergs 40 meter lange åre­installasjon. 199 av årene har kommet med båt, bil og fly fra kystlagene i hele landet, som hilsninger til landsstevnet. Nummer 200 er laget spesielt for anledningen av Marius Løkse, åremaker og medlem av Kystlaget Viken.

I skyggen

I skyggen ved Marinemuseet i Horten er styreleder Erik Andersen i stiftelsen Sjaluppen Stjernen godt i gang med å gjøre de siste forberedelsene til de 30 nautiske milene inn til Oslo i dag.

- Det kreves en del å få den klar og fin, sier Andersen til Dagsavisen.

Kongesjaluppen «Stjernen», er den eldste båten som skal være med, og den skal seile i front det siste stykket fra Horten sammen med tre andre fartøyer: Eidsvollbåten «Enigheden», salongcruiseren «Faun» og kanonjolla «Øster Riisøer».

«Stjernen» var i sin tid i Hans Majestets tjeneste, og fraktet storheter som Kong Oscar den 2., Kong Haakon og Kronprins Olav.

Under krigen ribbet tyskerne den for alt av verdi, og den endte som lekter på Mjøsa før noen entusiaster fra Horten endelig forbarmet seg over det verneverdige skipet.

Rolv Wesenlund var styreleder for stiftelsen Sjaluppen Stjernen i nesten ti år.

«Stjernen» ble bygget ved Akers Mek Verksted i 1899. Kong Oscar II brukte ikke «Stjernen» mange ganger. I 1905 ble Kong Haakon VII konge og han brukte båten flittig fram til andre verdenskrig.

«Stjernen» ble vedlikeholdt ved Marinens Hovedverft i Horten, og lå i vinteropplag her. Mannskapet besto av skipper, maskinist, fyrbøter og to mann på dekk. Alle kom fra marinen. På sommeren gikk «Stjernen» til Oslo og var i bruk til fjordturer eller som følgebåt ved seilaser.

- Da vi fikk tak i båten, var det kun et rustent skrog. Alt er bygget opp igjen på dugnad etter originale tegninger. Båten er kullfyrt og drives av damp. Maskinen som sitter i båten i dag fikk vi fra Marinemuseet. Jeg vet ikke om den var en reservemaskin for «Stjernen», eller om den har sittet i en annen båt, sier Andersen, som regner med at rundt seks millioner kroner er gått med i restaureringen.

- Det koster å holde gamle damer ved like, sier han med et smil.

Og ikke minst køl.

- På en tur til Oslo går det med rundt 120 kilo køl. Og det samme tilbake, forteller Erik Andersen.

Kald pils

For et par århundreskifter siden sørget is fra Nærsnes for at Europa fikk kald pils. Nå skal igjen is på gamlemåten sørge for kaldt drikke under Kystfestivalen i Oslo.

På slutten av 1800-tallet var det over 100 skuter som fraktet is rundt omkring i Europa.

Drammen havn var en av de største eksporthavnene under denne tida, og seilskuter med is ble sendt rundt i Europa.

- Naturisen fra Nærsnes var kompakt, renere og fastere enn den som var kunstig framstilt. For produksjonen av øl var Nærsnes-isen viktig, sier styreleder i Nærsnes Kystlag, Asgeir K. Svendsen, til Dagsavisen.

Jakten «Skreien» ble bygd i 1909, og frakte blokker med is til Bjørvika under Kystfestivalen.

- Planen var å ta med seg is fra Nærsnes, men for første gang siden 1903 var det ikke is på vannet i vinter. Så vi har fått naturis laget i Trøgstad, sier Svendsen.

- Isen vi har med oss i blokker er lagret som den gang, i flis, for å holde på isolasjonen, sier han.

tom.vestreng@dagsavisen.no