Innenriks

Postbudet over på strøm

Posten erstatter bensin- og dieseldrevne biler med langt mer miljøvennlige elektriske mopeder. Det svenske postvesenet har allerede 1.200 elmopeder.

– Vi ser at Posten har en miljøutfordring. Bare i Oslo og Akershus har vi 750 biler som går på bensin eller diesel. Vi tror vi kan erstatte 10 prosent av disse med elmopeder, sier regiondirektør Steinar Magnussen til Dagsavisen.

– Hva med Posten i andre norske byer?

– Trondheim lukter på å ta i bruk elmopeder, men også i byer som Stavanger og Bergen kan nok elmopeder erstatte budbiler, svarer Magnussen.

Oslo og Lillestrøm

Så langt har Posten region Oslo og Akershus anskaffet 15 elmopeder. De skal erstatte 13 budbiler. Fra 22. september går elmopedene inn i ordinær budtjeneste på Lambertseter, Røa, Skøyen, Vollebekk og i Lillestrøm.

Anna Maria Podwysodzka er en av dem som nå erstatter ratt med styre.

– Kanskje blir det bedre å kjøre moped enn bil. I dag sliter jeg veldig med å finne parkeringsplass når jeg skal levere post på Majorstua, forteller hun.

– Men blir det ikke kaldt å kjøre moped til vinteren?

– Nei, jeg får gode klær og jeg sykler allerede året rundt til jobben. Det er nok kaldere, svarer Podwysodzka.

Kjøredressene som mopedbudene skal bruke, er for øvrig av samme type som snøskuter- og hundekjørere benytter.

Raskere levering

I første omgang er overgangen til elmopeder å betrakte som et forsøk. Magnussen er spent på hvordan framkommeligheten blir når vinteren kommer med snø og slaps. Dessuten får mopedbudene bare med seg halvparten av den posten de skal levere i løpet av en dag. Det tilsier behov for små postdepoter rundt om. Aksjonsradiusen er også ganske begrenset.

– Produsenten garanterer en rekkevidde på minst 30 kilometer. Derfor tar vi sikte på å lage mopedruter som er fra 12 til 20 kilometer, forteller Magnussen.

I løpet av en slik runde vil budet ha mellom 250-300 stopp ved postkasseklynger. Det vil gå som en drøm, tror distribusjonsleder Christian Rennesund.

– I dag bruker budene mye tid på å finne parkeringsplass. Det blir et mye mindre problem med elmoped. Derfor vil vi folk få posten sin tidligere.

Stor etterspørsel

De nye elmopedene er av typer Carrier Electronic Post og blir produsert av Norsjö Moped i Årjäng i Sverige.

– Vi leverer nå ukentlig til Posten i Sverige og har også levert mopeder til Danmark, forteller administrerende direktør Holger Eriksson.

Patrik Frei er sjef for implementering og forvaltning i Posten i Sverige.

– Vi er veldig fornøyde med de 1.200 elmopedene vi så langt har anskaffet, forteller han.

Også økonomisk lønner det seg å bytte bil med elmoped.

– Den koster en tredel av en bil og vedlikeholdskostnadene utgjør bare 10 prosent av de vi har på en bil, forteller Steinar Magnussen.

Mer fra Dagsavisen