Det finske merkevareselskapet som drives av arvingene til den populære kunstneren og forfatteren Tove Jansson, har avslått å fornye eller forlenge lisensene for Mummi-produkter i Russland, melder nettstedet Meduza.
Tove Janssons Mummitrollet er enormt populær i Russland og har vært det gjennom generasjoner. Mange av lisensproduktene, særlig porselenskrusene med Mummi-motiv er blant Finlands viktigste eksportvarer, men i forrige uke måtte et Mummi-arrangement for barn som skulle finne sted i Moskva avlyses på grunn av lisensproblemer.
[ Formuesskatten kan ryke og reise ]
Den første Mummi-boka kom ut i 1945. Siden den gang har de eksentriske figurene vunnet hjertene til folk over hele verden og blitt en høyt elsket del av Finlands kultur.
I løpet av årene har det dukket opp en lang rekke Mummi-relaterte produkter og spin-offs, inkludert leker, tegneserier, TV-serier og samleobjekter. I byen Naantali i Finland har de til og med en egen temapark som heter Mummiverden, og i byen Tampere ligger Mummimuseet.
Og – Mummikoppene. De er nå blitt samleobjekter. De mest sjeldne utgavene selges ifølge ABC Startsiden for mer enn 100.000 kroner. Koppene er utformet av finske Arabia som siden 2006 har produsert nye sesongkopper to ganger i året – vår og vinter.
[ Slik blir krimpåsken: Mord og mørke hemmeligheter til alle TV-kveldene ]
[ Linda kjempet for sønnens rettigheter – nå skal hun veilede andre ]