Nyheter

Forvirring rundt cruise-makstak

Det er forventet at 208 cruiseskip skal legge til i Vågen i Stavanger i sommer. Hva mener egentlig byens politikere om cruiseplanene?

Under en presentasjon av handlingsplanen for cruise for kommunalutvalget tirsdag, minnet sentrumskoordinator i kommunen, Ole Martin Lund, om at formannskapet sluttet seg til cruisestrategien i september 2020. Den gang vedtok politikerne at cruiseskip skal flyttes ut av indre havn i Vågen og ikke lenger legge til kai der, og at antall anløp reduseres gjennom strategiperioden sammenlignet med toppårene 2018 og 2019 – til om lag 200. Torsdag skrev RA at Stavangerregionen Havn ikke ønsker et tak på antall cruisebåter i Vågen, men antall passasjerer.

Flere mener at flertallet i Stavanger har vedtatt at det skal være et makstak på 200 cruiseskip i Vågen i året. Ifølge Aps gruppeleder Dag Mossige stemmer ikke dette.

– Vi har vedtatt at det skal være en begrensning, ved at antallet anløp ikke skal overgå rekordårene, som har vært omkring 200. Vi hadde et møte med daværende havnedirektør som bad om et konkret tall, og da sa vi at om lag 200 ville være i tråd med vedtaket, sier han til RA før han fortsetter:

– Debatten har blitt unødig polarisert. Det handler ikke om å kutte cruisetrafikken i to eller stanse den helt. Vi tar utgangspunkt i toppårene, men sier den ikke kan vokse videre inn i himmelen. Det er folket som bestemmer hva sentrum skal brukes vil. Vi gjør ingenting annet enn å holde valgløftene – noe jeg synes er viktig og som jeg tar alvorlig.

– Stavangerregionen Havn vil at det skal være et makstak på antall passasjerer i stedet for båter. Hva tenker dere om det?

– Det vet jeg ikke nok om. Det er kanskje en god idé, og vi vil ikke avvise forslaget umiddelbart, men vi mener at antall skip er konkret og enkelt å forholde seg til. Det handler også om belastningen fra selve skipene, sier Mossige.

Hva partiene i Stavanger faktisk mener angående makstaket på cruiseskip kan oppfattes som forvirrende, og Aps gruppeleder mener at noe av det som bidrar til forvirringen er at aktører snur radikalt i saken.

Sissel Knutsen Hegdal

H: – Det stemmer overhodet ikke

Stavanger Høyres gruppeleder Sissel Knutsen Hegdal avviser at de har gått bort ifra sitt valgkampløfte om et makstak.

– Høyre har hele tiden vært positiv til å sette et tak. Vi må imidlertid fatte kunnskapsbaserte vedtak. Nå er resultatet fra den omfattende tålegrenseanalysen øyeblikk klar, og da vil vi i dialog med næringen, havnen og innbyggerne sette et tak som er balansert og ivaretar alle parter. Det stemmer overhodet ikke at Høyre har snudd, selv om noen fra Arbeiderpartiet sier det, sier hun.

– Tilbakemeldinger fra analysen er at det er vanskelig å sammenligne båtene, og vi mener at antall passasjerer er et bedre parameter. Eventuelt en kombinasjon med antall skip/passasjerer.

Knutsen Hegdal mener at utfordringen med å vektlegge antall skip er at de varierer i stor grad, fra Hurtigruten Explorer-skipene som har plass til 1000 passasjerer, til de nye cruiseskipene som kan ta mellom 6000–7000 passasjerer. Hun er også av den oppfatning at taket på om lag 200 skip i året har vist seg å hindre anløp i skuldersesongene – de månedene det ikke er høysesong, og ødelegger muligheten for helårsarbeidsplasser.

– Det er et direkte næringsfiendtlig vedtak som både mindretallspartiene og aktørene i næringen har forsøkt å få opphevet, uten at det er vilje fra flertallspartiene til å lytte.

MDGs gruppeleder Daria Maria Szymaniuk skulle helst sett at de kunne si nei til alle cruiseskip som bidrar til globale utslipp.

– Å redusere antall cruiseskip er kjempeviktig for oss, og hadde det vært opp til oss ville vi kun godkjent de som er banebrytende innen utslipp. Taket på om lag 200 er et kompromiss, og et demokratisk vedtak som sørger for forutsigbarhet. Nå ønskes det å si ja til flere skip, og for oss i MDG er det et hån mot demokratiet og klimakrisen, sier hun til RA.

MDG ønsker turistene velkommen til byen, men ønsker ikke cruiseskip midt i Stavangers indrefilet – Vågen.

– Vi må finne en balanse mellom klima og miljø, økonomi, og innbyggernes ønsker. Vi må ha et makstak som tar hensyn til klima og miljø, og da er antall skip bedre enn antall passasjerer, sier Szymaniuk.

– Vi bør heller ha et konkret utslippstak, legger hun til.

Førstemann til mølla

Gruppeleder i Frp, Leif Arne Moi Nilsen, er ikke enig i at det bør være et makstak på antall cruiseskip. Han er glad for at båtene flyttes ut av indre Vågen, og for at det åpnes opp for flere båter.

– Det er antall mennesker i sentrum som må telle, og ikke antall båter. Når man setter et tak på rundt 200 skip, blir det førstemann til mølla, og det er lite forutsigbart, sier han til RA.

Ifølge Moi Nilsen var det i toppåret 2019 ikke et eneste cruiseskip i Vågen på 215 av årets 365 dager.

– Vi har i mange år satset på å bli en cruisehavn, og brukt mye penger på det. Nå kommer det mange på én gang, men vi har laget en tålegrenseanalyse som viser hvor mange mennesker sentrum tåler, og vi må heller prøve å få én båt hit hver dag, sier han og legger til at de ikke klarer å betjene turistene godt nok dersom det er for mange cruiseskip inne samtidig.

– Å forlenge sesongen vil være bedre butikk, sier han.

Mer fra Dagsavisen