Nyheter

Slik er Stavangers cruiseplan

Stavangerregionen Havn ønsker ikke et tak på antall cruisebåter i Vågen, men antall passasjerer.

Makstak på passasjerer – ikke skip – og spørreundersøkelse skal få den langvarige cruisedebatten i Stavanger over i smulere farvann.

Tirsdag presenterte sentrumskoordinator Ole-Martin Lund handlingsplanen for cruise for kommunalutvalget i Stavanger sammen med havnedirektør Magne Fjell, og minnet om at formannskapet sluttet seg til cruisestrategien i september 2020. Den gang vedtok politikerne at cruiseskip skal flyttes ut av indre havn i Vågen og ikke lenger legge til kai der, og at antall anløp reduseres gjennom strategiperioden sammenlignet med toppårene 2018 og 2019 – til om lag 200.

Havnedirektør Fjell forteller at det er viktig for havnen å sikre Strandkaien.

– Det er der hovedtrykket ligger, og på Skagenkaien kan det komme noen mindre båter – typisk Hurtigruten Expeditions. Det er båter på 140 meter, og det er for å ha fleksibilitet, sier han før han fortsetter:

– Hovedbudskapet er at vi bruker kaiene lengst ut først, og så er det masse ledig plass innerst i Vågen.

I en presentasjon i februar 2021 ble det snakket om hvordan havn og kommune kan jobbe sammen for å ivareta føringene i cruisestrategien og vedtakene fra formannskapet.

– Det grunnleggende sporet som er felles, er at vi lager en tålegrenseanalyse som skal være et omforent faglig grunnlag for hvordan man tar stilling til dette med cruisetrafikk. Ut fra den skal styret i havnen lage en handlingsplan for cruiseanløp. Den gang var det også en intensjon om at man skal følge opp sentrumsplanen ved å lage en avtale mellom havn og kommune, om hvordan man skal regulere Skagenkaien til bruk av cruiseanløp. Det ble påpekt at disse tingene er viktige forutsetninger for å få realisert Bjergsted-kai, sier Lund.

Fjell mener denne kaien er viktig å få til, men påpeker at det må en finansiering til.

– En slik kai koster mellom 600.000 og én million kroner per meter, men det jobbes med en reguleringsplan som skal behandles i våren. Det må prosjekteres før det bygges, sier han til RA.

Magne Fjell er havnedirektør i Stavangerregionen Havn.

Vil involvere befolkningen

Status mars 2022 er at tålegrenseanalysen er utarbeidet, det foreligger et utkast til handlingsplanen fra styret i Stavangerregionen Havn om cruise, og arbeidet med å finne ut hvordan dette skal harmoniseres inn i en forståelse mellom kommunen og havnen gjenstår.

Lund sier at tålegrenseanalysen bør suppleres med en innbyggerundersøkelse.

– Når det gjelder visuell og sosial tålegrense så er det påpekt at det er behov for mer omfattende arbeid, sier han.

Sentrumskoordinatoren minner om debatten om cruisetrafikken som stadig pågår.

– Vi vil kalle det befolkningens tålegrense. For å finne ut hva den er, ønsker vi å gjennomføre en innbyggerundersøkelse for å kartlegge hva et representativt utvalg av befolkningen i Stavanger tenker om dette. Vi vil og ha et særskilt utvalg blant de nærmeste berørte naboer i Gamle Stavanger, for å finne ut om det er store avvik i hvordan de omfatter og har utfordringer med cruisetrafikken, kontra den øvrige befolkningen, sier han før han fortsetter:

– Når det gjelder visuell tålegrense vil vi at innbyggerundersøkelsen skal si noe om det, men i tillegg bør det også gjøres en arkitektfaglig vurdering. Det er noen konkrete ting man kan si noe om når det gjelder sol- og skyggeforhold, og siktlinjer som blir spesielt berørt.

Vil telle passasjerer, ikke båter

Fjell forsikrer politikerne om at de allerede har klart å oppnå mye av det som var intensjonen med å redusere trykket på cruise i indre Vågen. Samtidig har de inngått en avtale med Sandnes Havn, og skal bruke Mekjarvik i sommer for å holde antall cruiseanløp rundt 200. 208 båter skal ankomme Stavanger, ti skal til Sandnes, og ti skal til Mekjarvik.

– Tidlig vår, høst og vinter har det oppstått et marked – spesielt fra Hurtigruten Explorer, og det har vi sagt ja til. Vågen ligger store deler av denne tiden ganske tom, og som havnedirektør har jeg også et ansvar for inntekten til havnen. Jeg syntes ikke det var rett å si nei til disse anløpene, sier havnedirektøren.

Stavangerregionen Havn har derfor et ønske om å få til et annet måltall enn antall cruiseanløp i året.

– Vi ønsker større fleksibilitet enn 200 anløp, for byen har kapasitet til noe mer, sier Fjell til RA før han fortsetter:

– Poenget er at det skal være et generelt måltall med maksimum 9000 passasjerer hver dag. Et mer fleksibelt tall passasjerer hver dag kan treffe mer presist med det man ønsker å oppnå.

Han forklarer at noen båter tar få passasjerer, mens andre kan ta flere tusen av gangen, og frykter ikke at det vil hope seg opp med folk i sentrum.

– Jeg synes det er viktig at havnen får utnyttet sitt potensial som havn, for vi har mer enn kun cruiseskip. Når det satses på turisme – som er en viktig satsing, er det et mål å kunne tilpasse seg eier og markedets ønske. Vi må derfor klare å få til et passasjerantall som jeg tror de fleste vil være fornøyde med, sier Fjell.

– Et sjenerøst tak

Ap-gruppeleder Dag Mossige sier til RA at det formelt sett aldri har vært et vedtak på maks 200 cruiseanløp i Vågen i året. Politikerne har vedtatt at antallet ikke skal overstige antall anløp i toppårene, og de siste årene har det vært litt over 200.

– Det er et sjenerøst tak, men det er ingen som er imot cruiseskip. Vi vil bare ikke at det skal vokse. Som politikere må vi ta hensyn til helheten, og noen vil ha småbåthavn mens andre vil kunne sitte på uteservering uten et stort cruiseskip foran seg, sier han.

– Havnen har bedt om en konkretisering, og da er det ikke så viktig om det er 199 eller 208 cruiseskipsanløp i året. Men det må settes en begrensning – noe det har vært en bred enighet om.

– Hva tenker dere om et makstak på passasjerer i stedet for båter?

– Vi skal vurderer alt, men jeg vet ikke om det vil være praktisk med en begrensning på antall passasjerer. Da må det i så fall være en dagsbegrensning, sier Dag Mossige.





Mer fra Dagsavisen