Nyheter

Diesel mot bensinhybrid

Vi har testet bensinhybridene Toyota Yaris og Honda Jazz. Som motvekt tok vi med dieselbilen Peugeot 208. Sistnevnte vant testen, men har samtidig høyest utslipp.

Bensin/elektrisk hybridteknologi er ikke noe hokus pokus, men kun én av mange løsninger for å redusere en bils forbruk og utslipp. Ved å bygge inn en elmotor og et batteri økes bilens vekt, samtidig som produksjonen av bilen fordyres. Men løsningen er effektiv for å redusere forbrenningsmotorens svakheter og øke bilens energieffektivitet.

Siden det stadig blir flere hybride biler på veiene, og fordi mange mener hybrid motorteknologi er et viktig steg på veien mot den utslippsfrie bilen, har vi denne gang målt Peugeot 208 med 95 hk dieselmotor mot Toyota Yaris hybrid og dens motstykke Honda Jazz hybrid. Yaris hybrid er ventet å bli småbilklassens bestselger i 2012.

Testen skulle vise seg å bli mer interessant enn vi først hadde trodd. Blant annet kan ingen av hybridbilene trekke tilhenger.

Peugeot 208

Peugeot vinner fordi testteamet mener 208 inneholder flere moderne elementer og oppleves mer underholdende på veien enn Toyota Yaris.

Peugeot 208 har røtter nesten 30 år tilbake, til storselgeren 205. Størrelsen er krympet litt fra forgjengeren, interiøret skiller seg ut fra konkurrentene, bilen styrer best av de tre, og den kjappe motoren med godt bunndrag overbeviser. 208 oppleves som den mest moderne av de tre testbilene.

Lav profil (45) på dekkene framhever de underholdende kjøreegenskapene uten å gå ut over komforten, bortsett fra på dårlig vei. 208 er derfor klart mest sportslig. Det lille rattet understreker den presis styringen. 208 trekker 1150 kilo på kroken.

Men hvordan er det mulig å lage et så slaskete girskift på en ny bil?

Peugeot 208 diesel forbrukte 0,48 liter diesel per mil i test, noe som er 26 prosent over oppgitt forbruk og gir et CO2-utslipp på 127,8 gram/km.

Toyota Yaris

Fullhybrid motorteknologi med stor batterikapasitet og totalt 100 hk motoreffekt burde gjøre Yaris til en ganske rask bil. Men testteamet opplevde den som ganske daff.

Ellers er Yaris en fiks liten bil, men heller ikke mer. For å få plass til hybridbatteriene er den smarte bakseteløsningen fra forrige generasjon fjernet. Likevel har bilen i seg elementer som kan gjøre den til klassens bestselger i år. Ikke nødvendigvis på grunn av hybridteknologien, men fordi Yaris har solid fotfeste i Norge som bestselger i småbilklassen gjennom ti år. Merkevaren Toyota står for kvalitet. Det oppveier for skavanker som at rattet ikke kan reguleres langt nok bakover.

Yaris er den eneste av testbilene med ryggekamera og navigasjonsanlegg. Den har videre blåtann og store, lettleste instrumenter. Men Yaris kan ikke trekke tilhenger.

Toyota Yaris hybrid forbrukte 0,48 liter bensin per mil i test, noe som er 30 prosent over oppgitt forbruk og gir et CO2-utslipp på 111,2 gram/km. Sånn sett har Yaris hybrid likevel det minste miljøfotavtrykket.

Honda Jazz hybrid

Jazz har en enklere hybridløsning enn Yaris og er derfor ikke like effektiv. Men effektiv nok til å gi lavere utslipp enn Peugeot 208.

Bilens styrke ligger i å ha mest innvendig plass av de tre. Den har den smarteste bakseteløsningen, med sittepute som løftes opp og låses, eller hele baksetet senkes ned mot gulvet. Med setet lagt ned laster Jazz 1323 liter bagasje, hele 555 liter mer enn Yaris.

Ved å være mer høyreist enn konkurrentene tilbyr Jazz en litt høyere sitteposisjon og bedre utsikt til trafikken. Det forholdsvis rette karosseriet gjør bilen hendig i bytrafikk og ganske lettparkert. 102 hk samlet motoreffekt passer godt til en bil på denne størrelsen.

I det hele tatt oppleves Jazz som en større bil enn den faktisk er. Det siste ser Honda ut til å være meget klar over, de har derfor priset bilen minst 30.000 kroner for høyt. Stiv pris er en av flere årsaker til at Honda bare solgte 28 Jazz mot Toyotas 460 Yaris i oktober måned.

Heller ikke Jazz kan trekke tilhenger, og det er bortimot talentløst å ikke ha blåtann i bilen. Likevel mener vi at Honda Jazz er en sterkt undervurdert bil.

Honda Jazz hybrid forbrukte 0,50 liter bensin per mil i test, noe som er 11 prosent over oppgitt forbruk og gir et CO2-utslipp på 115,8 gram/km. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen