Nyheter
Pigg eller piggfritt?
Vinteren kan være rett rundt svingen og det gjelder å sko bilen riktig. Myndighetene vil helst at du kjører piggfritt i byene for miljøets skyld.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Like sikkert som at løvet faller i oktober og gjør mørke høstveier sleipedukker dekktestene opp. Og diskusjonen gjentar seg hver gang: Skal valgetvære piggfritt eller kjører jeg tryggest med piggdekk?
Noe klart svar på spørsmålet finnes ikke. Ekspertene er imidlertid enige omat de piggfrie dekkene stadig blir bedre. Dekktestene viser det. Men derstopper også enigheten mellom bransjefolk og myndighetene.
I Vegdirektoratet teller ikke bare sikkerhet men også miljøfaktoren.
Like utsatt
Vi vet at piggdekk er mer effektive på våt is. Samtidig har vi gjortanalyser av trafikkulykker og vi kan ikke se at bilister med piggfrie dekker mer ulykkesutsatt enn dem som kjører med piggdekk sier senioringeniørPål Rosland i Vegdirektoratet.
Informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring kan ikke gå god forpåstanden men sier at forsikringsselskapet ikke har tallmateriale sombekrefter at det er farligere å kjøre piggfritt enn med pigger.
Pål Rosland ser også piggdekkenes ulempe på bare veier i urbane strøk hvordekkene hamrer asfalten til fint støv. Sammen med annen skitt gjørasfaltstøvet bylufta i flere norske byer tidvis farlig å oppholde seg ivinterstid. Dette problemet ønsker nå Vegdirektoratet å gripe fatt ved åoppfordre til mer bruk av piggfrie dekk. Derfor har direktoratet sagt ja tilå gjeninnføre piggdekkgebyr i Oslo. Trondheim har i flere år krevd betalingav dem som kjører pigget.
Prinsippet er at forurenserne betaler for seg sier Rosland som ikke vilinnføre tvang: Det er greit at bilister av trygghetshensyn velgerpiggdekk. Vi oppfordrer den enkelte til å velge dekk ut fra bosted behov ogkjøreforhold.
Tilfeldig vedlikehold
Kjell Magne Aalbergsjø dekktestansvarlig i bladet Auto Motor og Sport trorat så mange som 40 prosent av bilistene bør kjøre med pigger på usaltedevinterveier for å rive opp isflaten.
Ikke alle er komfortable med å kjøre piggfritt. Det er tross alt denenkeltes trygghetsopplevelse bak rattet som til slutt teller sierAalbergsjø og sender samtidig en giftpil til veivesenet som etter hansmening ikke følger opp egne løfter om vintervedlikeholdet.
For dårlig og for tilfeldig hevder Aalbergsjø.
Hroar Braathen daglig leder i Dekkimportørenes forening deler Aalbergsjøsoppfatning om veivedlikeholdet.
Vegvesenet gjør ikke jobben godt nok til å gi piggfrikjørernetilstrekkelig trygghet.
50/50
Braathen forteller at salget av vinterdekk har stabilisert seg med enhalvpart på hver av de to dekktypene men at forskjellene er store rundt ilandet. Flere velger piggfritt langs kysten og i de store byene i sør menspiggdekkene dominerer i innlandet og nordover. Dekkbransjen ønsker hellerikke å flagge konkrete synspunkter om hva som er best eller ikke.
Vi selger det kundene etterspør slår Braathen fast.
Det gjør også informasjonssjef Frank Larsen i Continental Dekk. Continentalleverer 40 prosent av de piggfrie dekkene og 45 prosent av alle piggdekk somomsettes i Norge.
Både Aalbergsjø og Larsen påpeker dekkenes ulike egenskaper og begge erenige i at piggdekk biter best på glatt is og at de piggfrie dekkenes styrkeligger i komforten og støysvakheten.
Gode vinterdekk balanserer mange ulike egenskaper. Dersom en egenskapvektlegges tyngre går det utover de andre. Når isgrepet økes på de piggfriedekkene går det på bekostning av barmarkegenskapene slår Frank Larsenfast.
Det er også årsaken til at piggdekkene klarer seg forholdsvis bra på bare ogvåte veier fordi de har generelt godt balanserte vinteregenskaper med fastgummiblanding. Det gode isgrepet står piggene for.