Nyheter

Ryanair vil ikke kommentere om de forhandler om å fly fra Rygge igjen

Europas største lavprisflyselskap holder kortene tett til brystet. En konkurrent er mer åpen.

Mandag denne uka kommenterte styremedlem Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn (RSL) at de var i dialog med en rekke flyselskaper som hadde sagt seg villige til å fly fra Rygge, men at ingen formelle avtaler var signert ennå.

Han sa også at de var i sluttfasen av forhandlingene med noen av de viktigste flyselskapene for å kunne gjenoppta driften på Moss lufthavn Rygge.

Han ønsket ikke å kommentere hvilke selskaper som var aktuelle, men røpet at de primært sikter seg inn mot lavprissegmentet.

– Hovedtyngden vil være Europa-trafikk, med fokus på lavpris- og charterselskaper, sa han.

Avgiftsskrekk

Ryanair, Europas største lavprisflyselskap, er den åpenbare kandidaten å forhandle med for de nye eierne av flyplassen. De var den desidert største aktøren på Rygge før den sivile flyplassdriften ble lagt ned i 2016, men har stilt seg kritiske til flypassasjeravgiften i Norge.
Ryanairs pressekontor ønsker ikke å svare på om de likevel er interesserte i å fly fra Rygge igjen.
– Vi kommenterer ikke rykter eller spekulasjoner, er alt de ønsker å si.

LES OGSÅ: Har satt seg selv frist til juni for å avklare om de åpner Moss lufthavn Rygge i 2020 (DA+)

Moss lufthavn Rygge. MLR. Rygge Sivile Lufthavn. RSL. Ryanair. flyplass. flypassasjeravgiften. flyavgiften. flypassasjeravgift. flyavgift. fly. samferdsel. næringsliv. arbeidsplasser. Innsjekking. Skranke.

Moss lufthavn Rygge hadde 1,64 millioner passasjerer i 2015. De aller fleste reiste med Ryanair.

EasyJet vurderer flere muligheter

EasyJet, det nest største lavprisflyselskapet i Europa, ønsker heller ikke å kommentere Rygge spesifikt, men er åpne om at de hele tiden ser etter nye steder å reise fra.

Vi deltar i samtaler med flyplasser rundt omkring i Europa kontinuerlig for å vurdere kommersielle og operasjonelle muligheter, men vil ikke kommentere spekulasjoner eller spesifikke flyplasser, forteller kommunikasjonsrådgiver Holly Mitchell.

En annen stor aktør, Wizz Air, har så langt ikke besvart Dagsavisen Moss Dagblads henvendelse.

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
  • ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
  • ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.

---

Mer fra Dagsavisen