Nyheter

Vil sette Moss lufthavn Rygge på dagsordenen under Aps landsmøte

Østfold Arbeiderparti krever at Rygge utredes som et alternativ til en tredje rullebane på Gardermoen. Aps transportpolitiske talsmann mener lokalpolitikerne blander kortene.

Torsdag 31. januar behandlet energi- og miljøkomiteen på Stortinget et forslag om å skrinlegge planleggingen av en tredje rullebane på Gardermoen. Forslaget ble nedstemt av regjeringspartiene og Ap.

Nå fronter Østfold Arbeiderparti, med Stein Erik Lauvås i spissen, en alternativ løsning.

De mener Moss lufthavn Rygge er godt egnet for å avlaste flytrafikken på Oslo lufthavn i fremtiden, i stedet for at det bygges en tredje rullebane på Gardermoen. Dette er samme forslag som Senterpartiet tidligere har presentert. Lauvås ønsker å ta saken opp på Aps landsmøte i begynnelsen av april.

LES OGSÅ: Er i dialog med et tosifret antall flyselskaper om å fly fra Rygge (DA+)

­– Dette er en såpass viktig sak for Østfold at vi ønsker å sette den på agendaen. Vi mener det er flere gode grunner til at Rygge bør utredes som et alternativ til en tredje rullebane på Gardermoen.

– Opplever dere at Ap-politikere utenfor Østfold også støtter dere i denne saken?

– Jeg håper i hvert fall det. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skulle ønske å utrede Rygge, svarer han.

Mener fylkeslaget blander kortene

Det gjør Sverre Myrli, Aps transportpolitiske talsmann.

– Dette er to helt forskjellige saker. For Rygge handler det om å få driften opp igjen i løpet av et år eller to, mens en eventuell tredje rullebane på Gardermoen ligger ti år eller mer fram i tid, mener han.

Myrli besøkte Moss forrige helg for å delta på lokallagets årsmøte. Da kom blant annet Moss lufthavn Rygge opp som et tema.

Aps transportpolitiske talsmann er tydelig på at partiet ønsker at flyplassen gjenoppstår - men altså ikke som en avlastningsrullebane for Gardermoen.

Lauvås er av en annen oppfatning.

– Ja, dette er to ulike saker, men de kan også ses sammen, uavhengig av hvor i tidslinjen de ligger. Det ene vil ikke ødelegge for det andre, mener han.

Moss lufthavn Rygge. MLR. Rygge Sivile Lufthavn. RSL. Ryanair. flyplass. flypassasjeravgiften. flyavgiften. flypassasjeravgift. flyavgift. fly. samferdsel. næringsliv. arbeidsplasser.

Moss lufthavn Rygge hadde 1,64 millioner passasjerer i 2015. Året etter ble flyplassen lagt ned.

Avinor: – Rygge ville kun vært en midlertidig løsning

Avinor anslår at det vil være behov for en tredje rullebane på Oslo lufthavn (OSL) i 2030. De er klare på at den bør ligge på Gardermoen.

Selskapet mener å bruke Rygge eller Torp som mulige avlastningsflyplasser kun vil være en midlertidig løsning.

– Torp og Rygge hadde i overkant av tre millioner passasjerer samlet i 2015. Selv en dobling av trafikken på Torp og Rygge ville teoretisk kun utsette behovet en ny rullebane på Oslo lufthavn med anslagsvis fem år, skriver Avinor på sine hjemmesider.

Lunken interesse blant flyselskapene

Også SAS, en av de største aktørene på Oslo lufthavn, er negative til å ta i bruk Rygge i stedet for en tredje rullebane på Gardermoen. De ønsker nemlig ikke å dele sine operasjoner på flere steder.

– En eventuell etablering av en tredje rullebane på OSL vil aktualiseres ut fra behovet for en god og pålitelig trafikkavvikling, når for eksempel værforholdene ikke spiller på lag. Det reduserer behovet for forsinkelser og kanselleringer, og kan opprettholde flygninger, til tross for at en rullebane for eksempel er stengt på grunn av snørydding. Det vil redusere behovet for å legge fly inn i ventemønster, hvilket er bra ut fra ressurs- og miljømessige hensyn. En rullebane på Rygge som et alternativ vil sånn sett ikke være relevant, forteller Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Han poengterer også at SAS ikke hadde ordinær rutetrafikk på Rygge da flyplassen var åpen.

– Det økonomiske grunnlaget fra den gang vil neppe endres i årene som kommer, spår han.

LES OGSÅ: MDG-politiker mener Venstre ikke kan kalle seg et miljøparti, så lenge de vil gjenåpne Moss lufthavn Rygge (MLR)

Flyselskapet Norwegian utelukker ikke Rygge som et alternativ helt ennå.

– Dersom Rygge kommer opp som et reelt alternativt, skal vi ikke stenge døra for det nå, men vi ønsker å samle så mye som mulig av vår operasjon på OSL. Når det gjelder tredje rullebane har vi inntatt en avventende holdning og sagt at et fremtidig behov for vårt vedkommende avhenger av hvorvidt man får på plass trafikkrettigheter som muliggjør direkteflygninger til Asia, samt at kostnadene ved utbygging ikke havner hos kundene, opplyser Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.

Mer fra Dagsavisen