Nyheter

Dette mener flyplasseierne er grunnen til at de ikke klarte å gjenåpne Moss lufthavn Rygge

Eierne røper at de var veldig nære en gjenåpning. Så skjedde det noe som snudde alt på hodet.

Denne uka ble det kjent at Moss lufthavn Rygge er til salgs. Jotunfjell Partners, investeringsselskapet som eier bygningene på flyplasstomta, forsøker nå å selge seg ut.

Bakgrunnen er en finansieringsavtale med DNB, som sier at dersom eierne ikke fikk på plass en sivil flyplassdrift innen juni i år, ville det gjøres et forsøk på å selge.

Salget er det DNB Næringsmegling som står for.

– De har laget en liste over potensielle interessenter. De kontakter folk i investormiljøer, både nasjonalt og internasjonalt, forteller Espen Ettre.

Trodde de ville klare å åpne i år

Ettre er talsperson for Rygge Sivile Lufthavn (RSL), selskapet som eies av Jotunfjell Partners og som siden overtakelsen i 2017 har forsøkt å gjenåpne flyplassen. Målet har vært å bli enige med flyselskaper om å opprette mange nok ruter til at en gjenåpning ble mulig.

På et tidspunkt var de svært nære med å nå det målet, ifølge Ettre.

– Vi var veldig optimister rundt nyttår 2020. Vi trodde da vi skulle få åpnet flyplassen våren 2021. Vi var i sluttforhandlinger med flere flyselskaper, røper han.

Så skjedde det som sendte flybransjen – og verden ellers – inn i en krisesituasjon.

Moss lufthavn Rygge har vært stengt siden 1. november 2016. Året før hadde de 1,64 millioner passasjerer.

– Veldig fort etter at covid-19 kom i mars i fjor var det bare å trekke i nødbremsen. Da ble det bråstopp.

– Tror du dere ville klart å gjenåpne flyplassen i 2021 uten covid-19?

– Ja, vi mente vi var kommet så langt at det lot seg gjøre, svarer han, før han legger til:

– Året før pandemien hadde Gardermoen 29 millioner passasjerer. Det var en kraftig etterspørsel etter flyginger i Norge, som ville gjort det mulig for oss, med det konseptet vi hadde. Med prosjektavtalen vi hadde med Forsvaret, mente vi at vi skulle greie å få dette til å bli en lønnsom investering.

Milliontap så langt

Det har det ikke vist seg å være. Ettre vil ikke kommentere hvorvidt Jotunfjell Partners forventer å selge med tap eller gevinst, men en ting som er sikkert er at flyplassdrømmen har vært et tapsprosjekt fram til nå.

Hvert år har de ifølge Ettre brukt mellom 6 og 10 millioner kroner på flyplassen. Pengene har gått til å holde flyplassen klar til en eventuell gjenåpning, samt å jobbe mot det målet. Altså har de anslagsvis brukt et sted rundt 30 millioner kroner på Moss lufthavn Rygge, uten å være noe nærmere en åpning nå enn i 2017. Snarere tvert imot.

– Vi mener det var riktig tidspunkt å forsøke å selge nå, sier Ettre.

---

Moss lufthavn Rygge

  • Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • Dette hevdet de selv var på grunn av flypassasjeravgiften, som ble innført samme år.
  • I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • Siden da har de prøvd å få til en gjenåpning, uten å lykkes.
  • Nå forsøker de å selge seg ut av flyplassen.

---

Mer fra Dagsavisen