Denne uka ble det kjent at Moss lufthavn Rygge er til salgs. Jotunfjell Partners, investeringsselskapet som eier bygningene på flyplasstomta, forsøker nå å selge seg ut.
Bakgrunnen er en finansieringsavtale med DNB, som sier at dersom eierne ikke fikk på plass en sivil flyplassdrift innen juni i år, ville det gjøres et forsøk på å selge.
Salget er det DNB Næringsmegling som står for.
– De har laget en liste over potensielle interessenter. De kontakter folk i investormiljøer, både nasjonalt og internasjonalt, forteller Espen Ettre.
[ (+) Flyplassaktør vurderer å kjøpe Moss lufthavn Rygge: – Vi kommer til å ta kontakt ]
Trodde de ville klare å åpne i år
Ettre er talsperson for Rygge Sivile Lufthavn (RSL), selskapet som eies av Jotunfjell Partners og som siden overtakelsen i 2017 har forsøkt å gjenåpne flyplassen. Målet har vært å bli enige med flyselskaper om å opprette mange nok ruter til at en gjenåpning ble mulig.
På et tidspunkt var de svært nære med å nå det målet, ifølge Ettre.
– Vi var veldig optimister rundt nyttår 2020. Vi trodde da vi skulle få åpnet flyplassen våren 2021. Vi var i sluttforhandlinger med flere flyselskaper, røper han.
Så skjedde det som sendte flybransjen – og verden ellers – inn i en krisesituasjon.
– Veldig fort etter at covid-19 kom i mars i fjor var det bare å trekke i nødbremsen. Da ble det bråstopp.
– Tror du dere ville klart å gjenåpne flyplassen i 2021 uten covid-19?
– Ja, vi mente vi var kommet så langt at det lot seg gjøre, svarer han, før han legger til:
– Året før pandemien hadde Gardermoen 29 millioner passasjerer. Det var en kraftig etterspørsel etter flyginger i Norge, som ville gjort det mulig for oss, med det konseptet vi hadde. Med prosjektavtalen vi hadde med Forsvaret, mente vi at vi skulle greie å få dette til å bli en lønnsom investering.
[ Dette er grunnen til at flyplasseierne mente de ikke klarte å åpne flyplassen i 2020 ]
Milliontap så langt
Det har det ikke vist seg å være. Ettre vil ikke kommentere hvorvidt Jotunfjell Partners forventer å selge med tap eller gevinst, men en ting som er sikkert er at flyplassdrømmen har vært et tapsprosjekt fram til nå.
Hvert år har de ifølge Ettre brukt mellom 6 og 10 millioner kroner på flyplassen. Pengene har gått til å holde flyplassen klar til en eventuell gjenåpning, samt å jobbe mot det målet. Altså har de anslagsvis brukt et sted rundt 30 millioner kroner på Moss lufthavn Rygge, uten å være noe nærmere en åpning nå enn i 2017. Snarere tvert imot.
– Vi mener det var riktig tidspunkt å forsøke å selge nå, sier Ettre.
---
Moss lufthavn Rygge
- Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
- Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
- Dette hevdet de selv var på grunn av flypassasjeravgiften, som ble innført samme år.
- I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
- Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
- Siden da har de prøvd å få til en gjenåpning, uten å lykkes.
- Nå forsøker de å selge seg ut av flyplassen.
---