Nyheter

Har ikke blitt lovet nok passasjerer

Så langt har ikke flyselskaper ønsket å satse nok på Moss lufthavn Rygge (MLR). Likevel øyner eierne fremdeles håp om å åpne flyplassen neste år.

Rygge Sivile Lufthavn (RSL), eierne av den nedlagte flyplassen i Østfold, har i sommer jobbet iherdig med å sikre en gjenåpning i 2020. Målet er å lande nok avtaler med flyselskaper, som innebærer nok trafikk til å drive flyplassen lønnsomt. Det jobber eierne fortsatt med.

– Det er fremdeles håp. Det er derfor vi holder på, sier Espen Ettre, styremedlem og talsperson for RSL.

Ny utsettelse

Som Dagsavisen Moss Dagblad tidligere har skrevet, trodde selskapet først at de ville få en avklaring i løpet av juni. Siden da har deadlinen blitt forskjøvet en rekke ganger. Nå tror Ettre at de må bruke minst én uke til. Da begynner de å nærme seg september.

– Jeg føler meg ikke sikker på om det blir avklart neste uke, men det er mest sannsynlig at vi da må ta en beslutning. Om det betyr at vi sier at vi åpner eller ikke, det vet jeg ikke, sier han.

Moss lufthavn Rygge. MLR. Rygge Sivile Lufthavn. RSL. Ryanair. flyplass. flypassasjeravgiften. flyavgiften. flypassasjeravgift. flyavgift. fly. samferdsel. næringsliv. arbeidsplasser. nedleggelse. piggtråd.

Moss lufthavn Rygge har vært stengt siden 1. november 2016. Året før hadde de 1,64 millioner passasjerer.

Nølende flyselskaper

Årsaken til at de hele tida utsetter en avgjørelse, er de pågående forhandlingene med flyselskapene.

– Utfordringen nå er at vi må ha noen skriftlige avtaler med selskapene. Det er ikke i boks ennå, sier Ettre.

– Hvorfor ikke?

– Det har vært mye fram og tilbake. Det handler om to ting: Økonomi og antall passasjerer som selskapene kan love. Det er to-tre selskaper som vi har bedt om å komme med flere passasjerer. Vi må ha noen flere ruter for at vi skal få dette til. Så får vi se hva de svarer.

Lavpris- og charterreiser

Ettre ønsker ikke å kommentere hvilke flyselskaper de venter på svar fra. Han har tidligere sagt at de primært sikter seg inn mot lavpris- og charterselskaper. Dermed er Ryanair, Europas største lavprisflyselskap og den største aktøren på MLR før nedleggelsen, den mest åpenbare kandidaten for RSL å forhandle med.

De ønsker derimot ikke å kommentere hvorvidt de forhandler med eierne av MLR.

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
  • ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
  • ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.

---

Mer fra Dagsavisen