Nyheter

Vurderer oppkjøp av flyplassen

Investorselskapet Rygge Airport, som tidligere har forsøkt å overta Moss lufthavn Rygge, har nok en gang meldt seg inn i kampen om en gjenåpning.

Terminalbygget, parkeringshuset og flyoppstillingsplassene på Moss lufthavn Rygge (MLR) er til salgs. Dagens eiere, Jotunfjell Partners, har måttet kaste inn håndkleet etter flere års arbeid for å gjenopprette sivil drift ved den nedlagte flyplassen.

Rygge Airport AS er en annen aktør som tidligere har vist interesse for å overta Moss lufthavn Rygge. Selskapet forsøkte i sin tid å lande en avtale med de opprinnelige flyplasseierne, uten å lykkes. Nå forteller styreleder Knut R. Johannessen at vil gjøre et nytt forsøk med Jotunfjell Partners.

– Vi kommer til å ta kontakt, sier han.

Skal finne fram kalkulatoren

Johannessen forteller at de ble tatt på senga av nyheten om at flyplassen hadde blitt lagt ut for salg. Nå skal selskapet undersøke nærmere hvorvidt de fortsatt anser det som lønnsomt å investere i flyplassen.

– Vi har alltid trodd og ment at lokaliseringen til Moss lufthavn Rygge er ideell i forhold til markedet flyplassen har potensial til å betjene. Samtidig har bildet endret seg veldig siden vi var i posisjon i 2016 og skrev under en avtale med staten om leie av rullebaneanlegget. Siden da har luftfarten vært gjennom en global krise. Derfor blir det et spørsmål om det fortsatt er et marked der ute til å dra dette i gang. Det mener vi er verdt å se nærmere på, sier han.

Rygge Airport, her ved leder Knut R. Johannessen, har sittet på gjerdet mens Jotunfjell Partners har forsøkt å gjenåpne Moss lufthavn Rygge. Nå vurderer de å melde seg på i kampen igjen.

Tror de skal klare å finansiere et eventuelt kjøp

Dersom Rygge Airport konkluderer med at det fortsatt er verdt å satse på en gjenåpning, tror Johannessen at penger ikke vil være noen hindring.

– Hvis vi kommer fram til at dette har gode fremtidsutsikter, tror jeg vi nokså greit skal greie å skaffe den kapitalen som trengs.

– Dere har tidligere forsøkt å samle inn penger fra vanlige investorer for å finansiere et flyplasskjøp. Vil dere forsøke samme metode nå, eller vil dere heller satse på store investorer?

– Vi har alltid hatt en plan om at vi ønsket et samarbeid med én stor investor. Hvordan den modellen står seg i dag, er noe av det vi må ta en ny vurdering på nå, svarer han.

---

Moss lufthavn Rygge

  • Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • Dette hevdet de selv var på grunn av flypassasjeravgiften, som ble innført samme år.
  • I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • Siden da har de prøvd å få til en gjenåpning, uten å lykkes.
  • Nå forsøker de å selge seg ut av flyplassen.

---

Mer fra Dagsavisen