Nyheter

Utelukker ikke at de vil satse på Moss lufthavn Rygge

Wizz Air skal opprette en base på Gardermoen. I tillegg flyr de allerede fra Torp. Likevel utelukker ikke konsernsjefen at de også etablerer seg på Rygge.

Bilde 1 av 2

Eierne av nedlagte Moss lufthavn Rygge (MLR) har siden oppkjøpet i 2017 jobbet med å få til en gjenåpning. Til de trenger de nok selskaper som er villige til å fly derfra.

Som Dagsavisen Moss Dagblad tidligere har skrevet, har Wizz Air vært ett av selskapene MLR-eierne har ønsket å lokke til seg. 6. oktober kom nyheten om at det ungarske flyselskapet har valgt å satse på Oslo lufthavn Gardermoen, med to basefly som skal fly innenlandsruter.

Nå sier selskapets konsernsjef József Váradi at det ikke hindrer en eventuell satsing på Rygge.

– Annonseringen av en base betyr ikke at vi utelukker andre basemuligheter i landet, sier han.

Et annet marked enn Wizz Airs innenlandssatsing

Grunnen til dette er at satsingen på Gardermoen gjelder innenlandstrafikk, mens Moss lufthavn Rygge i stedet retter seg mot utenlandstrafikk. Dermed kommer ikke de to flyplassene i veien for hverandre, ifølge Espen Ettre, talsperson i Rygge Sivile Lufthavn (RSL).

– Det at Wizz Air flyr innenlands fra Gardermoen har liten betydning for en gjenåpning av Rygge, slik vi ser det, sier han.

Ettre legger til at de ikke er avhengige av at Wizz Air etablerer en base i Rygge for at de kan gjenåpne. Det er nok om de bare vil fly derfra, slik som de i dag gjør fra Sandefjord lufthavn Torp.

– Vi er åpne for at de ikke har base på Rygge i starten, sier han.

For øyeblikket avventer eierne av den nedlagte flyplassen at markedet forbedrer seg, før de forsøker å starte nye forhandlinger med sikte på gjenåpning. Strategien deres har hele tiden vært å lokke til seg en rekke flyselskaper, slik at de ikke blir helt avhengige av én aktør.

– De siste to årene har vi forhandlet med flere flyselskaper. Det er fortsatt slik at vi må få inn flere enn én, sier Ettre.

Wizz Air har valgt å satse på Norge i disse koronatider. Nå har de opprettet baser på Gardermoen og Værnes. (Arkivfoto)

Er fortsatt i dialog med Rygge

Wizz Air-sjefen vil ikke kommentere hvor nære de var en avtale med eierne av Moss lufthavn Rygge, da det ble forhandlet i fjor. Han gir derimot uttrykk for at de fortsatt vurderer den nedlagte flyplassen.

– Dette er en kontinuerlig dialog. På den ene siden er det en forhandling og på den andre siden er det en forståelse av markedet og etterspørselen. Hvis vi ser at det gir mening å utvide ytterligere og åpne nye baser, vil vi gjøre det, sier han.

Espen Ettre bekrefter at Wizz Air er ett av selskapene de er i dialog med.

– Vi er ikke i konkrete forhandlinger med noen flyselskaper nå, men det er fortsatt kontakt, sier han.

Annonserte rute fra «Moss lufthavn Rygge»

Torsdag forrige uke annonserte Váradi at Wizz Air åpner sin andre base i Norge, denne gang på Trondheim lufthavn Værnes. Med denne satsingen vil de ha totalt 10 innenlandsruter her i landet.

Samtidig presenterte de dette rutekartet, som fikk en del oppmerksomhet på grunn av plasseringen av flyplassene. Blant annet ser det ut som at Gardermoen ligger på Moss lufthavn Rygge:

###

Dette avgjør hvorvidt Wizz Air oppretter en base

Wizz Air-sjefen forklarer at de ser på tre hovedfaktorer når de bestemmer seg for å opprette en ny base: Etterspørsel, driftskostnader og lønnsomhet.

– Hvis disse tre faktorene spiller på lag, pleier vi å åpne nye baser, sier han.

Wizz Air startet sin første rute i Norge for 14 år siden. Siden da har de passert 10 millioner passasjerer. I dag har flyselskapet 37 baser rundt omkring i Europa.

– Vi er sannsynligvis det mest eventyrlystne flyselskapet i dag. Du ser ikke mange flyselskaper nå for tiden som beveger seg bort fra eksisterende markeder og utforsker nye muligheter, men dette er hva vi gjør. Hvis vi ser et behov i markedet, reagerer vi på det. Og markedet vil at vi skal satse mer i Norge, sier Váradi.

---

Moss Lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • ▪ Siden da har de prøvd å få til en gjenåpning, så langt uten å lykkes.
  • ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.
  • ▪ Nå har koronaviruset skapt så mye usikkerhet i flymarkedet, at de ikke lenger ser på det som realistisk med en gjenåpning før i 2024.

---

Mer fra Dagsavisen