Mandag denne uka kommenterte styremedlem Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn (RSL) at de var i dialog med en rekke flyselskaper som hadde sagt seg villige til å fly fra Rygge, men at ingen formelle avtaler var signert ennå.
Han sa også at de var i sluttfasen av forhandlingene med noen av de viktigste flyselskapene for å kunne gjenoppta driften på Moss lufthavn Rygge.
Han ønsket ikke å kommentere hvilke selskaper som var aktuelle, men røpet at de primært sikter seg inn mot lavprissegmentet.
Avgiftsskrekk
LES OGSÅ: Har satt seg selv frist til juni for å avklare om de åpner Moss lufthavn Rygge i 2020 (DA+)

Moss lufthavn Rygge hadde 1,64 millioner passasjerer i 2015. De aller fleste reiste med Ryanair.
EasyJet vurderer flere muligheter
EasyJet, det nest største lavprisflyselskapet i Europa, ønsker heller ikke å kommentere Rygge spesifikt, men er åpne om at de hele tiden ser etter nye steder å reise fra.
– Vi deltar i samtaler med flyplasser rundt omkring i Europa kontinuerlig for å vurdere kommersielle og operasjonelle muligheter, men vil ikke kommentere spekulasjoner eller spesifikke flyplasser, forteller kommunikasjonsrådgiver Holly Mitchell.
---
Moss lufthavn Rygge
- ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
- ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
- ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
- ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
- ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
- ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
- ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.
---