Nyheter

Fortviler over busskutt

Etter omleggingen til metrobuss, må barnehagebarna på Jeløy vente en time på bussen om morgenen, mens de eldre er avhengige av taxi. Nå krever beboerne å få tilbake lokalruta.

Bilde 1 av 2

– De som planlegger bussrutene bør prøve hvordan det er å være avhengig av bussen.

Det er resepten busspassasjer Kirsten Friis Nielsen (80) foreskriver ruteplanleggerne av busstilbudet i Moss.

Kirsten bor på Framnes, har ikke bil og er nesten daglig i Moss sentrum.

– Jeg er blant annet en ivrig bruker av Velferdssentralen, og da er jeg avhengig av buss. Dagens dårlige rutetilbud til Søndre Jeløy har gjort hverdagen mye vanskeligere for oss. I helgene er det ikke noe busstilbud i det hele tatt. Hvis vi ønsker å bli med på kulturelle begivenheter i sentrum, treffe venner eller skal besøke noen på sykehuset en lørdag eller søndag, er vi overlatt til drosjer, sier Nielsen.

Må vente i en time

Metrobuss-ordningen ble innført i fjor høst (se fakta). Da ble det satt inn flere busser på rutene med størst passasjergrunnlag, samtidig som tilbudet til blant annet Framnes og Tronvik ble betydelig redusert. Nå har Søndre Jeløy Vel sendt en krass klage til lokalpolitikere og fylkesmannen, hvor de krever at lokalruten på Framnes blir tilbakeført til slik den var før omleggingen.

– Mens de fleste byer er opptatt av å øke kollektivtilbudet, går Moss motsatt vei med favorisering av enkelte områder i byen vår. Vi som bor utenfor metrolinjene har fått en veldig vanskelig hverdag, sier leder Elisabeth Leikanger i velforeningen.

Ifølge Leikanger er beboerne på Framnes avspist med fire avganger ekstra per dag – to hver morgen og to om ettermiddagen – i rushtiden. Samtidig går det ingen busser fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 06.53. I klagebrevet skriver Leikanger at barnehagebarna på Jeløy ikke kommer med bussene om morgenen fordi de er for fulle, og derfor må vente i en time på neste.

Bussjåfør Rene Molenar bekrefter at det er mye irritasjon over tilbudet på sentrale deler av Jeløy.

– Passasjerene lar heldigvis ikke dette gå ut over meg, men de spør ofte hvor de skal sende klagene sine, sier han.

Juridisk bindende avtale

Det har hele tida vært en forutsetning at noen ruter må reduseres ved innføringen av metrobuss-systemet, sier trafikksjef Lars Erik Haug i Østfold kollektivtrafikk (ØKT).

– Vi har en juridisk bindende avtale med Nettbuss fram til 2020, som angir hvor mange kilometer det skal kjøres i Mosseregionen. Vi har ingenting å gå på når det gjelder kjørelengden, og dermed må noen bussruter svekkes hvis andre skal få et bedre tilbud. Dette har lokalpolitikerne vært innforstått med hele tida, sier Lars Erik Haug.

Leder i miljø- og samferdselsutvalget, Sindre Westerlund Mork (V), forteller at brevet fra velforeningen er oversendt administrasjonen i Moss kommune og at det vil bli tatt opp til diskusjon på møtet i utvalget onsdag 9. mars.

Mer fra Dagsavisen