Nyheter

«Moroskatt» gir flykrøll

Økt moms kan gjøre det vanskeligere å etablere innenlandsruter fra Rygge. Det melder Widerøe.

Det er ikke aktuelt for Widerøe å etablere seg på Moss lufthavn Rygge nå, melder selskapet. Årsaken er regjeringens mye omtalte «moroskatt» hvor momsen på innenlandsreiser øker fra åtte til ti prosent.

Mens flystasjonen jobber for å få på plass flyginger innenlands, sier Widerøe foreløpig nei. I dag må du helt til Gardermoen hvis du vil fly til andre byer i Norge.

Forverrer situasjonen

– I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslo de å øke momsen på innenlandsreiser. Det vil forverre situasjonen for oss. Det vil bli vanskeligere å oppnå lønnsomhet, og vi vet at vi da må øke prisene, forteller informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvoll.

– Rygge er en destinasjon vi vurderer og har vært i kontakt med, men akkurat nå, på kort sikt, er det ikke aktuelt. Vi vurderer det fortløpende og er interessert, men må vente til markedsforholdene tilsier at det er lønnsomt, sier Brandvoll. Hun understreker at privatreisemarkedet er mest aktuelt fra Rygge, noe som for selskapet blir for risikofylt med den nye skatten.

Heller ikke SAS har planer om å etablere seg på Rygge. Ifølge pressesjef Knut Morten Johansen kan det nye skatteregimet bli vanskelig å svelge for små aktører.

– Momspåslaget vil være en større økonomisk byrde for små selskaper. Dersom noen ønsker å etablere nye ruter vil et slikt påslag stimulere feil vei, sier han.

LES OGSÅ: Sivs oljesmurte skatteplan

Kutter tilbud

Norwegian kuttet rutetilbudet sitt for innenlandsreiser fra Rygge i 2012, men har fortsatt avganger til utlandet.

– Vi har ingen umiddelbare planer om å lansere nye ruter fra Rygge nå, men utelukker ikke at vi gjør det i framtida, sier kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

Markedssjef ved Rygge sivile lufthavn, Silje Thoresen, forteller at hun foreløpig ikke har fått reaksjoner på forslaget om den økte momsen.

– Vi antar derfor at det er andre forhold som er av større betydning for de reisende, sier hun.

LES OGSÅ: – Gir med den ene hånden, tar med den andre

Små marginer

Thoresen bekrefter at momsen går hardere utover mindre aktører.

– I flybransjen er det små marginer, og økninger i kostnadene merkes hos små selskaper, sier hun.

Til tross for at flyselskapene ikke ønsker å opprette nye ruter på Rygge, håper flystasjonen at de kan få styrket chartertilbudet med Alanya i Tyrkia.

– Vi har fokus på innlandsflyvninger og å dekke opp de utenlandsdestinasjonene vi ønsker oss. Barcelona og Roma er også ruter vi jobber med, sier hun.

Av norske byer ønsker flystasjonen å sette Bergen, Trondheim og Stavanger på kartet.

Mer fra Dagsavisen