Nyheter
Gasser på for miljøet
Nå har ikke renovasjonsbilene avfall bare «på lasset», men også på tankene.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
I går åpnet industrigasselskapet AGA og det interkommunale serviceselskapet MOVAR byens første biogassfyllestasjon på Solgård Skog. Det er Østfolds fjerde anlegg, mens på landsbasis skal det i løpet av året bli 15 stasjoner.
– Det tilsvarer rundt 150 tunge kjøretøy som kjører på et mye mer miljøvennlig drivstoff enn diesel, ifølge John Melby i Aga. For Moss sin del vil 16 renovasjonskjøretøy benytte biogass innen oktober i år.
– Det er en bra utvikling. Det er udiskutabelt at det å kjøre på avfall er et bra konsept. Stasjonen er bygget for å kunne ta 40 til 50 biler, så lenge de ikke kommer samtidig, smiler Melby.
– Det er kommet for å bli
Bjørn Veland, avdelingsleder i Nordren, er fornøyd med de nye biogassbilene de skal bruke til renovasjon. De har kjøpt inn åtte biler til mellom 2,7 og 2,8 millioner kroner stykket, så det er snakk om en betydelig investering.
– Gass er kommet for å bli, det er det ikke noen tvil om lenger, sier han.
De nye renovasjonskjøretøyene skal kjøre til kundene fire ganger i måneden.
– Vi får kjøre mer, noe som betyr lengre ruter. Vi kan også stå mer på tomgang, uten at det fører til noen store utslipp, påpeker avdelingslederen, som også kommer til å kjøre noen runder med de nye bilene.
En annen forandring fra diesel, er at før måtte man fylle tanken kun én gang i uka. Nå må bilene innom én gang om dagen, ifølge Veland. Han understreker likevel at fordelene veier mer enn ulempene.
Johnny Sundby, administrerende direktør i MOVAR, forteller at biogasstasjonen er en del av selskapets langsiktige plan om å redusere klimagassutslipp og tilpasse seg det økende fokuset på miljøhensyn.
– Klimagassutslippene til selskapet vårt blir redusert med 500 tonn CO2 per år, kun på grunn av disse nye renovasjonskjøretøyene, sa han i en tale under åpningen i går.
Blant de fremmøtte var fylkesordfører Ole Haabeth, som fikk æren av å fylle den første tanken med biogass. Han påpekte viktigheten av å vise politisk velvilje for miljøvennlige tiltak som dette, selv om de ikke alltid nødvendigvis er de billigste løsningene.
– Miljøargumentene er kjempegode, men dette er også verdiskaping. Vi tar vare på lokale råstoffer. Dessuten har stasjonen en riktig plassering, hvis vi får bussene over på biogass også, sa han.
Tenker på mer enn penger
– Man kan ikke bare tenke på røde tall og innsparinger, men også grønne, miljøvennlige tall, sier hun.
Eirin Ronæs, leder i Moss Natur og Ungdom, er fornøyd med retningen MOVAR har tatt.
– Jeg synes flere offentlige tjenestekjøretøy burde bruke biogass, sier hun og nevner busser og drosjer som eksempler.