Som kjent planlegger AIM Norway å etablere seg på Rygge flystasjon. Der skal selskapet ha et verksted for å vedlikeholde motoren til Norges nye jagerfly, F-35.
I forbindelse med nyetableringen har det blitt foretatt en miljøteknisk kartlegging på tomta der bedriften skal holde til. Dette for å avdekke eventuell forurensning.
– Kartleggingen viser at eiendommen generelt er lite forurenset med tradisjonelle forurensningsparametere, men at det er påvist enkelte «hot spots», spesielt med hensyn til PFOS/PFOA, slår rapporten fast.
PFOS og PFOA er forkortelser for henholdsvis perfluoroktylsulfonat og perfluorert oktansyre, som trolig stammer fra brannøvelser. Det ble nemlig brukt i brannskum, før det ble forbudt i 2007.
Bildet viser hvor stoffene PFOA/PFOS ble funnet på AIM-Norway-tomta.
Kan bli en ekstrautgift
Ove Haukåssveen, administrerende direktør i AIM Norway, forteller at funnet neppe det vil ha noen betydning for framdriften, men det kan ha en betydning for kostnadene.
– Vi vil være sikre på at det ikke ligger noe der som hindrer oss i å sette i gang å bygge slik som vi har planlagt, sier Haukåssveen, som legger til at de ikke tror det vil være tilfellet.
LES OGSÅ: Forsvarsbygg tar regninga
Tåler utsettelser
Byggestart er planlagt til høsten. Målet er å kunne ta imot og starte på den første motorvedlikeholdsjobben på Rygge i slutten av 2019.
– Det tar såpass lang tid.
– Tåler dere noen utsettelser?
– Ja, det kan vi tåle, svarer direktøren.
Kjører på som før
De håper derimot ikke det blir nødvendig. Uavhengig av forurensningen, jobber de fortsatt for fullt med etableringen.
– Vi er snart i ferd med å gå ut med anbudspapirene med tanke på bygging. Vi regner med det kommer i løpet av kort tid, sier Haukåsveen.