Nyheter

Fra mammaperm til ledighet

Nybakt tobarnsmor og gate manager Malin Willassen fra Rygge går en usikker framtid i møte etter at flyplassen ble besluttet nedlagt.

Av Martin Næss Kristiansen og Sofie Prestegård

Avgjørelsen tok styret i Rygge Sivile lufthavn (RSL) tirsdag kveld. Ved flyplassen har de om lag 500 direkte ansatte levd i håpet i mange måneder, men det håpet er nå knust.

– Det ser mørkt ut nå. Jeg vet ikke lenger hva vi kan tørre å håpe på, sukker Willassen etter å ha blitt informert om situasjon av flyplassledelsen i går.

Les også: Tror Ryanair ville ha kuttet på Rygge uansett

Mindre tillit til politikere

Som nybakt mamma til Felicia som bare er én måned gammel, var beskjeden om nedleggelse ekstra tøff å få, særlig i en tid der arbeidsmarkedet i Østfold er hardt presset fra før. Totalt anslår ledelsen at cirka 1.000 arbeidsplasser går tapt når Ryanair fjerner de fleste av flyene sine fra Rygge og flyplassen legges ned 29. oktober.

– Jeg er redd jeg ikke har noen jobb å komme tilbake til etter mammapermisjonen, og jeg har ingen kriseplan klar.

– Det er ikke så lett å bare finne seg en ny jobb her i fylket nå, hvor så mange er ledige allerede og så mange mister jobben samtidig, påpeker kollega Charlotte Molvær (30) fra Fredrikstad.

De to sliter som mange andre med å forstå logikken i at flypassasjeravgiften innføres. Willassen peker på det paradoksale:

– Det er veldig merkelig at ingen vil ha avgiften, men at den likevel blir innført. Og så fort! Tilliten til politikerne blir jo ikke større av dette, sier hun.

Les også: Rygge legger ned

– Systemfeil i politikken

Nettopp det var også flyplassdirektør Pål Tandberg opptatt av i går.

– Vi har åpenbart en systemfeil i norsk politikk når fire mann kan ta en så viktig avgjørelse midt på natta – uten en konsekvensutredning. Det gir utrolig stor politisk risiko, advarer Tandberg.

– Står igjen uten jobb

Han har i et halvt år prøvd å overbevise politikerne om at det bare er Ryanair som vil være med på en forretningsmodell med lavprisflyginger på en sekundærflyplass som Rygge.

– Vi klarte å skape arbeidsplasser og fant en nisje. Da kan ikke politikerne prøve seg med at 80 kroner bare er en halvliter øl, sier han.

Tillitsvalgte Iselin Blakkestad i Aviator trafikk mener politikerne må slutte å være så sta – og snu i siste liten når revidert nasjonalbudsjett skal behandles på Stortinget 17. juni.

– Det er bare dumt å si at de ikke lar seg presse av Ryanair. Det er jo ikke det som er poenget, men at vi 500 pluss 500 som står igjen på bakken uten jobb blir straffet, sier hun.

Utmeldelser

Fra en rekke hold kommer det nå krav om at Høyre, Frp, KrF og Venstre må droppe den omstridte flypassasjeravgiften i de pågående forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett. For flere av partiene har dette blitt en vanskelig sak.

Lokallaget Rygge Høyre har fått varslet to utmeldelser som følge av den betente saken.

– Men jeg vil ikke karakterisere dette som noen medlemsflukt, sier medlemsansvarlig i Rygge Høyre Espen Hult.

Frp: Vi vil redde arbeidsplassene på Rygge lufthavn

Frps stortingsgruppe vil redde arbeidsplassene på Rygge og er klar for omkamp om den omstridte flyavgiften.

Av Sofie Prestegård

En enstemmig stortingsgruppe har gått inn for å redde arbeidsplassene på Rygge og er klar for å ta kampen mot flypassasjeravgiften i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett.

– Det er ingen hemmelighet at jeg og Ulf Leirstein (stortingsrepresentant for Østfold journ.anm.) har jobbet for å sikre arbeidsplassene på Rygge, og i dag fikk vi gjennomslag i stortingsgruppa. Vi vil fjerne flypassasjeravgiften eller gjør andre grep som kan sikre arbeidsplassene på Rygge. Alle steiner skal snus her, sier stortingsrepresentant Erlend Wiborg (Frp).

– Da det ble vedtatt å innføre denne avgiften tok man høyde for at hvis avgiften fikk svært uheldig konsekvenser, så skulle vi se på dette på nytt. At 1. 000 arbeidsplasser står i fare er en vesentlig konsekvens, utdyper Wiborg om begrunnelsen for dette.

Vil ikke la seg presse

Finanspolitisk talsperson for Høyre Svein Flåtten var i går før gruppemøte til Frp ikke omstilt på omkamp om flypassasjeravgiften i forhandlingene.

– Det ligger ikke som en sak for oss rent formelt. Da må noen fremme det som et krav, og det har jeg ikke registrert at noen har gjort. Så vil jeg gjerne minne om at dette er en avgift passasjerene betaler, ikke selskapene eller lufthavnene, sier Flåtten.

Han tror heller ikke det er aktuelt å kompensere Østfold spesielt for tapet av disse arbeidsplassene.

– Det er ikke et tema som har vært oppe, og jeg tror ikke det er aktuelt nå. Regjeringen er opptatt av ledigheten generelt, og akkurat nå spesielt på Sør- og Vestlandet.

Villig til å se på tiltak

Venstres representant i finanskomiteen Terje Breivik derimot er villig til å se på måter å bøte på skaden på.

– Ja, jeg har vilje til å se på tiltak for dem som nå står i fare for å miste jobben, og diskutere det i forhandlingene om revidert budsjett. Men det å la seg presse av Ryanair er ikke aktuelt, sier Breivik, som for øvrig avviser at flypassasjeravgiften var Venstres foretrukne miljøavgift som kom på plass i 12. time under budsjettforhandlingene.

Han mener likevel det er en nyttig avgift.

– Merinntektene som flypassasjeravgiften gir blir brukt til å sette ned prisen på landingsavgift for fly som går på biodrivstoff, sier Venstre-nestlederen.

Mer fra Dagsavisen