– Amedia har lagt en offensiv strategi for å ta sine unike, lokale medieposisjoner inn i den digitale verden. Som del av det har de to hovedeierne funnet det riktig å gjøre en vurdering av om endret eierstruktur kan bidra til å gi selskapet ytterligere kraft, sier styreleder Knut Ivar Solnes i Amedia til Dagsavisen.
Selger for 1 krone
Telenor ønsker å selge seg ut, mens den andre hovedeieren LO har signalisert at de ønsker å selge seg ned.
Under Mediedagene i Bergen i 2012 varslet Telenor-direktør Kristin Skogen Lund salg av daværende A-pressen, skriver Journalisten.
Dagsavisen erfarer at Amedia vurderer å legge konsernet ut til salgs for en symbolsk sum på 1 krone i håp om å finne en langsiktig eier.
– Vi ser etter aktører som har noe å bidra med i den digitale transformasjonen. Jeg kan ikke spekulere i pris, sier Solnes.
Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!
Bedret resultat
Langsiktighet er også viktig for de ansatte i Amedia, forteller konserntillitsvalgt Eva Stenbro.
– Vi ønsker langsiktige eiere som forstår redaktørrollen og det at vi er en bedrift med et samfunnsoppdrag, sier Stenbro til Dagsavisen.
Kvartalsresultatene for Amedia, som ble lagt fram fredag, viser en framgang på 5 millioner sammenlignet med i fjor. Driftsresultatet for andre kvartal ble 102 millioner kroner.