Nye takter

Ber musikere si nei til 
gratisjobbing

At artister får tilbud om ubetalte spillejobber blir stadig mer utbredt, bekrefter artistorganisasjonene. Jazzsangeren Ine Hoem er blant dem som nå ber musikere slutte å spille gratis.

- Jeg har tatt noen runder som har kostet litt, men som musiker må man tørre å si fra, sier jazzsangeren Ine Hoem, blant annet kjent fra gruppen Pelbo.

Hun mener det at artister opplever å bli spurt om å spille gratis er et tegn på uvitenhet.

- Folk ser på musikk som en ting mange gjør for gøy, og det vitner litt om at folk ikke forstår hvor mye arbeid som ligger bak en konsert. Som musiker jobber man 150 prosent, og får kanskje betalt for 60, sier Hoem.

Et springbrett

Tirsdag trykket Dagsavisen et innlegg fra artisten Lena Nymark om hvordan hun opplever at stadig flere konsertarrangører ikke vil betale musikere for konserter.

Under tittelen «Musikk er et yrke» forteller Nymark om hvordan hun i forbindelse med sin nye plate er blitt kontaktet av konsertarrangører som vil ha henne til å spille gratis.

«Det er flere arrangører, store og små, musikkbransjefestivaler, konsertarrangører og festivaler. Alle skriver det samme. Vi er et springbrett!», skriver Nymark, som mener forventningen om at artister skal spille gratis er blitt mer utbredt.

Mer av det

Dette bekrefter både artistorganisasjonen GramArt og Musikernes Fellesorganisasjon (MFO) overfor Dagsavisen.

- Nymark beskriver dette godt, og det er et problem vi møter veldig ofte. Mange opplever å få tilbud om festivaljobber og argumentasjonen for at de skal stille gratis er at konserten vil gi dem mulighet for videre jobber. Problemet er at det ikke er snakk om én eller to arrangører, men veldig mange, forteller nestleder i MFO, Kristin Haagensen.

Hun forteller at disse tilbudene dukker opp både på små og store arrangementer.

- Det dreier seg om alle typer festivaler, men ikke så mye innen klassisk som andre felt. Vi ser at det er blitt mer av dette, etter at vi i mange år har hatt problemer med for dårlige honorarer, sier hun.

MFO har anbefalte satser for hvor mye musikere bør kreve i lønn.

- Vi kan anbefale dette, men vi kan ikke pålegge musikere å bruke det, sier Haagensen.

Spiller ikke gratis

Artisten Ine Hoem er en av mange som har lest innlegget til Nymark, og hun støtter opp under oppfordringen om at musikere må slutte å spille gratis.

- Jeg har vært ganske tydelig på at jeg ikke spiller gratis mer, men alle har opplevd det som Lena Nymark beskriver. Jeg har ikke lyst til å kritisere artister som spiller gratis, men vil jeg vil oppfordre alle til å si nei til lave honorarer og gratisjobbing, sier Hoem.

- Manglende respekt

- Det er på tide å stoppe den holdningen som har utviklet seg som viser en manglende respekt for artister som yrkesgruppe, sier daglig leder i artistorganisasjonen GramArt, Elin Aamodt, til Dagsavisen.

GramArt mener hovedproblemet er folks holdninger til artister som yrkesgruppe.

- Vi ser det blant annet i forbindelse med veldedighetskonserter der man betaler lys- og lydarbeidere, men krever at artistene stiller gratis. Man tenker gjerne at det er så flott for artistene å få vist seg fram, sier Aamodt. Hun minner om at musikere vanligvis tjener mindre nå med strømming enn før da det ble solgt plater.

- Det gjør situasjonen ekstra sårbar nå. Det store paradokset er at fordi artistene brenner for det de driver med, strekker de seg langt og mange stiller opp gratis. Over tid skaper dette en holdning til at artister spiller gratis, og slik bør det ikke være. Det handler om respekt for artistene som yrkesgruppe og at de skal få betalt for jobben de gjør, sier Aamodt.

Stå sammen

- Bør artister si nei til gratis spillejobber?

- Jeg mener de kollektivt bør vurdere å si nei. Så lenge artistene står samlet er de sterke, sier Aamodt.

Også MFO oppfordrer musikere til å si nei til å spille gratis.

- I ytterste konsekvens synes vi det. Jeg forstår at man ønsker å vise fram produktet sitt, men man bør kunne stille krav til arrangørene og musikerne må tørre å si fra, og si nei, sier Haagensen.

- Det som må til nå er opplysningsarbeid og en holdningsendring. Jeg tror mye av dette handler om at folk ikke vet hvordan det er å være artist. Folk vet rett og slett ikke nok om artistyrket, sier Aamodt.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen