Donkeyboy er Cato Sundberg, Kent Sundberg, Peter Michelsen og Thomas Drabløs. FOTO: PÅL LAUKLI

Hit etter hit etter hit

Donkeyboys tredje album høres ut som en samleplate med hitlåter. Ikke alle nye album inneholder sanger som er strømmet 40 millioner ganger allerede.

Langt utenfor alt ståk og styr i popbransjen er Donkeyboy blant Norges aller mest populære artister. De trives best i studioet sitt hjemme i Drammen, og fortsetter å lage den ene store hitlåten etter den andre. De er rett og slett Norges mest populære popgruppe.

– Hvis jeg skal komme med en forklaring på dette, så handler det om hardt arbeid. For hver hitlåt må vi sette i gang 70 ideer, og plukke ut det beste fra disse. Og lære oss å gi slipp på det som ikke holder. Denne nerdingen i studio er magisk, sier Cato Sundberg.

ANMELDELSE: Smittsomt fra Donkeyboy

Utålmodige folk

Låtene på «Lost» går tilbake til «Triggerfinger» fra 2013. Albumet har også med de kvalifiserte hitlåtene «Crazy Something Normal», «Lost» og «Downtown» og den nye singelen «Dollar». Donkeyboy var blant de første som begynte å snakke om å gi ut singler uten å ha klart et påfølgende album. «Framover kan det være bedre å komme med nye låter oftere. Vi har solgt bra med album før, men vi er jo et singeldrevet band», sa de da vi snakket med dem for tre år siden.

– Et album i dag er en digital mappe på Spotify. Selv skulle jeg ønske at det var som den gangen vi spilte kassetter, og fant låter der som ingen visste om fra før, som da jeg begynte å høre på AC/DC. Men i dag er folk mer utålmodige, og vil ha nye låter oftere. Det er nok sånn det blir framover, og når man har gitt ut ti låter så samler man dem kanskje til slutt. Matoma slapp et album med bare to-tre låter, og tilfører nye etter hvert, sier Cato Sundberg.

En av disse låtene til Matoma er forresten «Find Love», som er laget sammen med Donkeyboy.

Gode tider

Det kan være vanskelig for fem nye låter å måle seg med fem allerede utgitte singler. Likevel kommer Donkeyboy opp med en sang som «Rocket Gave The Sky To Her», som høres minst like fengende ut som de som allerede har slått svært godt an.

– Takk for det. Det er jo fem nye låter her også, i tillegg til de fem gamle, minner Sundgren om.

Donkeyboy hadde gode tider etter gjennombruddet i 2009, med «Ambitions», «Sometimes», Jah Wobble-remix av «Stereolife» for de litt mer spesielt interesserte, og debutalbumet «Caught In A Life» som solgte over 100.000 eksemplar. Sånne salgstall finnes ikke lenger. Og sånne suksesser er vi dessuten vant til å se gå over. Men i 2013 var Donkeyboy det mest spilte norske navnet på radio, og på lista over de mest populære norske låtene var de nr. 2 med «City Boy» og nr. 3 med «Pull Of The Eye». Da kunne vi igjen tro at de hadde sett sine beste dager. Men på Gramo-statistikken over de mest populære på radio i 2014 satte «Crazy Something Normal» ny norsk rekord, som den mest spilte låten på norsk radio noensinne.

– Dette var veldig moro. Det er fort gjort å ikke klare å følge opp. Dette viser at låtene vi lager funker. Det er vi glade for.

Det glatte lag

I disse dager er det ti år siden Donkeyboy ble nr. seks av de ti finalistene i NRKs talentkonkurranse Urørt. Det har gått bedre med dem enn de andre etterpå, Svært mye bedre, til tross for at de fikk det glatte lag av flere jurymedlemmer.

– Dette fikk oss til å sette inn et ekstra gir. Urørt og P3 har litt av æren for det vi har fått til. At det er gått ti år etterpå er et lite under. Suksessen med «Ambition» kom veldig fort. Skulle ønske vi hadde jobbet i tre år med å få ting opp og gå først, men man kan aldri planlegge en suksess. Da hadde nok alle gjort det, sier Sundberg.

Snart drar Cato og Kent Sundberg igjen til USA for å skrive låter med andre, gjerne for andre. De hadde med sin og Stargates «Cologne» på det seneste albumet til tenåringsidolet Selena Gomez, Men hele bandet, samt lyd- og lysteknikerne deres, har nylig fått barn, eller skal snart få. Derfor venter de til sommerens festivaler med å vise seg på scenen igjen, og til høsten med å turnere.

– Det blir mindre tid til sånt nå. men vi har fortsatt gode arbeidsdager i studio, sier Cato Sundgren.